De efficiëntieverbeteringen aan de Etihad-vliegtuigen hebben positief effect gehad. Over het jaar 2016 ziet de maatschappij een flinke besparing op de uitgaven aan brandstof.
Ook heeft de verbetering een positief effect op de omgeving, er is minder uitstoot van kooldioxide vastgesteld. In totaal gaat het om een besparing van 2,5 procent.
Uitstoot
Over het hele jaar bespaarde Etihad 60.000 ton aan kerosine, wat neerkomt op 190.000 ton kooldioxide-uitstoot. Dit is vergelijkbaar met 1.200 vluchten tussen Londen en Abu Dhabi of wat 40.000 personenauto’s verbruiken.
Gewicht
Hoeveel brandstof er op een vlucht wordt verbruikt is onder andere afhankelijk van het type vliegtuig, het type motoren, het laadgewicht, de duur van de vlucht en het weer. Operationeel directeur Richard Hill: “Toestellen als de A380 hebben een maximaal startgewicht van 575 ton. De luchtvaartmaatschappij probeerde het gewicht van items aan boord te verlagen. Een ‘minder gewicht’-programma, waarbij items aan boord werden verwijderd of vervangen, resulteerde in een verlaging van het brandstofverbruik met 1.100 ton brandstof per jaar.”
Weer
Etihad investeert ook in technologieen om het weer beter te kunnen voorspellen. Met het ‘Boeing Wind Uplink’-schema kan tijdens de vlucht de laatste informatie over weerpatronen worden opgeroepen. Ook werkt het bedrijf samen met de universiteit in Masdar City bij Abu Dhabi om nauwkeurigere mistvoorspellingen te doen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!