De plannen van Boeing voor de toekomstige Boeing 797 hebben interesse gewekt bij United Airlines. De Amerikaanse maatschappij onderzoekt vlootvernieuwing voor de langere termijn en overweegt daarbij de geplande Boeing 797, zo schrijft Bloomberg.
De vliegtuigbouwer ontwikkelt een nieuwe vliegtuiglijn voor de langere termijn. Het vliegtuig moet vooral interessant worden voor trans-Atlantische vluchten.
Interessant
Financieel directeur van United Andrew Levy zei dinsdag in een interview: “Wat we tot nu toe hebben gezien is heel interessant voor ons. We hopen zeker dat Boeing het vliegtuig introduceert. We denken dat er vraag naar is.”
Medium-haul
Volgens de plannen moet de nieuwe Boeing het mediumsegment bedienen tussen de grootste 737 en de kleinste 787 Dreamliner. De huidige ontwerpen gaan uit van 225 tot 260 passagiers, geschikt voor medium-haul routes zoals Amsterdam – New York.
Sceptici
United behoorde lange tijd tot de sceptici die niet begrijpen waarom Boeing zoveel tijd investeert in de ontwikkeling van een wide-body vliegtuig, terwijl Airbus met de narrow-body A321 dezelfde markt bedient. Inmiddels is de maatschappij overtuigd. “We dachten dat een toestel met twee gangpaden geen zin had, maar toen we het ontwerp zagen waren meteen onze twijfels weggenomen. Maar het is nu nog een ‘papieren’ vliegtuig. Hopelijk zullen ze het bouwen”, zegt Levy.
757 en 767
Boeing overdenkt twee varianten van de 797 om het gat te vullen dat is ontstaan door het beëindigen van de 757 en 767-productie voor de commerciële luchtvaart. “Een zal groter worden maar minder ver vliegen, de ander zal kleiner worden maar verder vliegen”. United moet op den duur de 757 en 767-vloot vervangen. Daarbij overweegt de maatschappij ook de A321neo.
2025
Steven Udvar-Hazy, medeoprichter Air Lease Corporation en betrokken bij de productstrategie van Boeing en Airbus verwacht dat de eerste Boeing 797 in 2025 voor het eerst de lucht in kan.