fbpx
AirlinesKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessional

Politieke partijen over toekomst Air France-KLM

Up in the Sky vroeg politieke partijen naar hun standpunt over de toekomst van Air France-KLM. Hoe ziet de positie van KLM binnen de luchtvaartgroep er de komende jaren uit en wat is de rol van de overheid daarin?

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deed Up in the Sky een rondgang langs de acht grootste partijen* en vroeg hen naar de partijstandpunten in vijf actuele luchtvaartthema’s. Up behandelt deze week iedere werkdag een ander thema. Donderdag vroeg Up politieke partijen naar hun standpunt over luchtvaartconcurrentie door onder andere golfcarriers en prijsvechters.

CDA
Volgens het CDA mag de rol van KLM binnen de groep niet kleiner worden. “Het CDA is steeds alert en kritisch geweest op de machtsverhoudingen binnen de holding. KLM moet daar geen ondergeschikte rol krijgen. Dus ook geen overheveling van taken van Amstelveen naar Parijs.”

D66
D66 vindt dat de politiek niet de rol heeft om op te treden: “Air France-KLM is een commercieel, beursgenoteerd bedrijf. Dat betekent dat we als politiek niet op de stoel van de bestuurder moeten gaan zitten. We verwachten van de Franse overheid precies hetzelfde. Als zij zich puur ten gunste van het Franse belang toch actief met het bedrijf bemoeien, dan moet de Nederlandse overheid de Franse collega’s daar fel op aanspreken. Op die manier moeten we de positie van KLM, de duurzaamste luchtvaartmaatschappij ter wereld, beschermen.”

GroenLinks
GroenLinks vindt net als D66 dat KLM het zelf moet doen: “De overheid heeft volgens GroenLinks geen rol om hierin te interveniëren.”

SP
Ook voor de SP is de positie van KLM belangrijk: “De SP vindt het van groot belang dat KLM haar zelfstandige positie behoudt binnen de Air France-KLM holding. Het overhevelen van bedrijfsonderdelen richting Parijs of Franse bestuurders in de raad van commissarissen van KLM horen hier niet bij. De rol van de overheid is om haar invloed aan te wenden om deze zelfstandige positie te bewaken.”

VVD
De VVD sluit zich hierbij aan: “Air France-KLM is als beursgenoteerde onderneming zelf verantwoordelijk voor modernisering van de dienstverlening en verlaging van de kosten, dat is niet aan de overheid. Wel zijn er bij de fusie tussen de twee maatschappijen garanties afgegeven door Air France aan de Nederlandse staat, over onder meer de zelfstandige positie van KLM en de positie van Schiphol. Deze garanties moeten worden nagekomen, hier blijft de VVD scherp op toezien.”

50Plus
Partij 50Plus gaat niet specifiek in op de fusiegroep Air France-KLM. De partij zegt in het algemeen over de KLM in haar verkiezingsprogramma: “De overheid moet zeer zorgvuldig omgaan met de belangen van KLM.”

PvdA en PVV
De partijen hebben niet geregeerd op het onderwerp. In de verkiezingsprogramma’s van de partijen zijn ook geen standpunten hierin genomen.

* De acht grootste partijen zijn gekozen op basis van de peiling van 19 februari 2017 op peil.nl.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button