De Europese Commissie legt een groep van elf luchtvaartmaatschappijen honderden miljoenen aan boete op omdat ze prijsafspraken gemaakt hebben. Air France-KLM moet 325 miljoen euro overmaken naar Brussel.
Het totale boetebedrag bedraagt ruim 776 miljoen euro. De maatschappijen voerden tussen 1999 en 2006 vluchten uit van en naar de Europese Unie. Bij deze vluchten werden prijsafspraken gemaakt. Volgens Europese regels is dat verboden. Via de afspraken werden de brandstof- en veiligheidstoeslag bepaald.
Maatschappijen
Het gaat om Air Canada, Air France-KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Singapore Airlines, SAS, Qantas, LAN Chili, Cathay Pacific en Japan Airlines. Lufthansa en SWISS gaan vrijuit en hoeven geen boete te betalen omdat zij meewerkten met de Europese Commissie.
Beroep
Elf maatschappijen tekenden in 2010 al beroep aan en werden toen in het gelijkgesteld. In 2015 werden de maatschappijen weer in het ongelijk gesteld. De hoogste boete is voor Air France, dat 182 miljoen euro moet betalen. Ook KLM (127 miljoen) en British Airways (104 miljoen) moeten veel geld ophoesten. De laagste boete is voor LAN, dat slechts 8 miljoen euro hoeft te betalen.
325 miljoen
Air France-KLM betaalt naast de boetes voor KLM en Air France ook nog 15,4 miljoen euro boete voor Martinair, dat in 2006 nog zelfstandig opereerde; het totale boetebedrag voor het concern komt daarmee op 325 miljoen euro uit.
Vervolgstappen
KLM laat in een reactie op de boete weten dat de 127 miljoen euro al in de financiële plannen verwerkt is. “Air France – KLM bestudeert momenteel het nieuwe besluit van de Europese Commissie en overweegt eventuele vervolgstappen. De Groep hield al sinds 2010 rekening met een dergelijk besluit en heeft het bedrag al volledig in haar financiële rapportages verwerkt.”
‘Onverteerbaar’
“Miljoenen bedrijven zijn afhankelijk van luchtvrachtdiensten. Deze diensten zijn goed voor meer dan 20 procent van alle EU-invoer en bijna 30 procent van de EU-uitvoer. Samenwerken binnen een kartel in plaats van te concurreren om klanten betere diensten te leveren – is een houding die voor de Commissie onverteerbaar is. Met het besluit van vandaag zorgen we ervoor dat de leden van het luchtvrachtkartel worden bestraft voor hun praktijken”, stelt Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor mededingingsbeleid.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!