KLM schrapt na onderhandeling met de vakbonden de gewraakte -1 CA maatregel op de intercontinentale vluchten. Dit bevestigt een woordvoerster van KLM tegenover Up in the Sky
De maatregel, die effectief inhoudt dat er op een deel van de intercontinentale vluchten met één cabin attendant minder gevlogen wordt, leidde de afgelopen maanden tot veel ophef bij het cabinepersoneel. KLM nam de maatregel omdat er bezuinigd moest worden. Op vluchten die worden uitgevoerd met een Boeing 777-200, Airbus A330-300 of Boeing 787-9 wordt minder personeel ingezet. Dit gaat om ongeveer veertig procent van alle intercontinentale vluchten.
Stakingen
Volgens vakbond FNV Luchtvaart draait KLM de maatregel mede terug door de ‘historische acties die de FNV-leden voerden’. Eerder in 2017 legde cabinepersoneel gefaseerd het werk neer. Dit leidde tot vertragingen. Zolang KLM de maatregel op tafel hield, weigerde de FNV te onderhandelen over een nieuwe cao voor het cabinepersoneel.
Nieuwe banen
Doordat de maatregel teruggedraaid wordt, komen er ongeveer tweehonderd extra banen bij. Dit is nodig om op de andere bestemmingen de maatregel terug te kunnen draaien. Het terugdraaien gebeurt gefaseerd, omdat de nieuwe cabin attendants nog moeten worden aangenomen en opgeleid.
Fases
De maatregel wordt in stappen teruggedraaid. Volgens de FNV worden per direct op twee vluchten een extra CA toegevoegd. Uiterlijk op 1 september moeten op alle Boeing 777’s weer op volle sterkte bediend worden. In januari 2018 moet dit ook gelden voor de A330 en de B787.
Cao
Voorwaarde voor het afschaffen van de maatregel, is wel dat de vakbonden weer terug aan de cao-onderhandelingstafel komen. “Mochten we er onverhoopt toch niet met de bonden uitkomen, dan brengen we vanwege de aanname van de 200 nieuwe collega’s, de productiecapaciteit terug door middel van reguliere instrumenten zoals minder werk”, aldus de woordvoerster
“gematigd positief”
De Vereniging voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC) laat op de eigen website weten ‘gematigd positief’ te zijn. De bond had het liefst gezien dat de maatregel direct helelmaal van tafel gegaan zou zijn, maar heeft er begrip voor dat dat niet lukt. “We realiseren ons heel goed dat we deze zomer nog steeds rondvliegen met de ‘beroerde KLM maatregel’ maar er is licht aan het eind van de tunnel.”
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.