Piloten van IndiGo mogen met de A320neo niet hoger dan 30.000ft vliegen. De maatschappij wil met de maatregel de motoren van de vliegtuigen sparen. Dit melden Indiase media.
IndiGo heeft op dit moment problemen met de inzet van de A320neo’s. De oliesystemen in de motoren van de toestellen kunnen uitvallen door technische problemen. In januari en februari ondervonden vier vluchten van IndiGo en GoAir hierdoor problemen. Motorbouwer Pratt&Whitney overlegt met Airbus en de maatschappijen over de problemen.
Om te voorkomen dat de motoren meer schade oplopen, hebben de piloten opdracht gekregen om maximaal 30.000 ft als hoogte aan te houden. De normale kruishoogte ligt rond de 36.000ft. Doordat de vliegtuigen lager vliegen, verbruiken ze wel meer kerosine. Piloten nemen daarom nu meer kerosine mee. De Indiase luchtvaartautoriteit droeg IndiGo en GoAir eerder al op om de toestellen regelmatiger te inspecteren. Beide maatschappijen hebben grote orders bij Airbus uitstaan.
Kinderziektes
De motorproblemen doen zich voor zover bekend alleen voor bij motoren van Pratt&Whitney. Ook concurrent CFM levert motoren voor de neo. Airbus-CEO Tom Enders noemde de problemen vorige week nog ‘kinderziektes’. Ook in 2015 en 2016 was de A320neo al veelvuldig in het nieuws om problemen. Toen konden onder andere de motoren niet snel genoeg op toeren komen in een warme omgeving. Dat probleem is inmiddels verholpen.