De Indonesische flagcarrier Garuda Indonesia heeft in 2016 een nettowinst gehaald van 8 miljoen dollar. Dat is ruim 88 procent minder dan in 2015, toen nog 76 miljoen dollar winst genoteerd werd, melden Indonesische media.
Het grote verlies is onder andere te wijten aan hevige concurrentie, aldus CEO Arif Wibowo. Met name bij low-cost carrrier Citilink werd veel verlies geleden; de maatschappij boekte in 2015 nog 3,5 miljoen dollar winst, maar kwam nu uit op een verlies van 9,7 miljoen dollar.
Capaciteit
Garuda vervoerde in 2016 meer passagiers dan in 2015 en voerde ook meer vluchten uit. De capaciteit nam met 13 procent toe. “Het eerste half jaar van 2016 was verliesgevend door de uitbreiding. Dat is deel van de strategie.”, aldus Wibowo. Ondanks het verlies wil Garuda wel uitbreiden in 2017; Wibowo mikt op tien tot twaalf procent.
Concurrentie
De maatschappij ondervindt veel concurrentie van andere maatschappijen. In Indonesië ging het marktaandeel terug van 43,5 procent naar 41,7 procent. Ook op internationale routes verloor Garuda een klein deel van het marktaandeel. “De concurrentie in de luchtvaartindustrie is heel zwaar de laatste vijf jaren. Er zijn meer passagiers, maar de opbrengst staat onder druk”, aldus Wibowo tegen Japanse media.