Voor Richard Branson voelt het of hij vijftien jaar heeft weggegooid nu Alaska Airlines het merk Virgin America van de markt haalt. Dat zei hij tijdens een persconferentie op Seattle Airport.
De merknaam Virgin America verdwijnt in de komende jaren. Alaska Airlines en Virgin hebben samen besloten onder één naam verder te gaan, zo maakten de maatschappijen eerder al bekend.
Seattle
Branson was in Seattle wegens de eerste vlucht vanuit Londen van Virgin Atlantic naar die plaats. Eén voordeel is er wel. Volgens Branson was het dankzij Virgin America dat Virgin Atlantic de route kon lanceren. “Dankzij onze zustermaatschappij met een basis hier in Seattle, kennen de mensen ons merk al.” Over het stoppen van het America-merk heeft hij geen goed woord over. “Toen ik onderhandelde met Alaska dacht ik oprecht dat ze het merk zouden koesteren. Het laatste wat ik dacht was dat ze het hart eruit zouden rukken. Dat lijken ze nu te doen.”
Fusie
In december 2016 zijn de maatschappijen gefuseerd tot de vier na grootste airline in de Verenigde Staten. Het proces van eenwording is sindsdien in gang gezet. Naar verwachting is het merk Virgin America in 2019 niet meer te zien. De logo’s worden vervangen door die van Alaska. Echter blijven veel onderdelen van Virgin, waar passagiers ‘enthousiast’ over waren, bestaan. Het gaat dan bijvoorbeeld over het in-flight entertainmentsysteem en de mood lighting waarmee de sfeer in de cabine kan worden bepaald.