Bombardier heeft de eerste Trans-Atlantische vlucht uitgevoerd met de CS100. Het vliegtuig vloog non-stop tussen Londen City en New York JFK.
Aan boord nam het vliegtuig een ‘representatieve payload’ van 40 businessclass stoelen mee. Dit zijn acht stoelen meer dan op de bestaande vluchten van British Airways tussen beide steden, uitgevoerd met de Airbus A318. Bovendien maakt die vlucht een tussenstop te Shannon.
Toekomst
Bombardier ziet een rooskleurige toekomst voor de CS100 op de Trans-Atlantische routes. Het is volgens de vliegtuigbouwer het meest efficiënte en economisch voordelige toestel waardoor maatschappijen directe vluchten tussen Londen City en Noord-Amerika of het Midden-Oosten kunnen uitvoeren, die met oudere toestellen niet mogelijk zijn.
Londen City
Vorige week voerde de CS100 testvluchten uit op Londen City. Hier werd de kenmerkende steile approach uitgevoerd om aan te tonen dat het vliegtuig geschikt is voor de luchthaven en de certificering verdient.
Speciaal
Volgens Rob Dewar, vice-president van het C Series programma van Bombardier, is een belangrijke stap gezet met de tests op Londen City. “De C Series is het enige commerciële vliegtuigen dat speciaal is ontworpen voor operaties op LCY en we zijn erg trots op de prestaties.” In een periode van twee dagen zijn acht take-offs en landingen volgens planning en naar behoren uitgevoerd.
Geluid
Volgens Bombardier is de CS100 uitermate geschikt voor de Londense luchthaven. Vergeleken met andere toestellen produceert het vliegtuig een veel minder geluid. Londen City heeft een steile approach om de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Door de steile nadering hoeven toestellen minder lang op lage hoogte boven de woongebieden te vliegen.
Certificering
In het tweede kwartaal verwacht Bombardier de certificering door Transport Canada en EASA. SWISS wordt naar verwachting de eerste vliegmaatschappij die met de C Series naar Londen City vliegt.