Luchthaven Schiphol krijgt een boete van 25.000 euro opgelegd van Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldt ACM donderdag. Schiphol had volgens ACM luchtvaartmaatschappijen op juiste wijze moeten consulteren bij nieuwe voorwaarden voor het busvervoer van passagiers tussen bepaalde gates en het terminalgebouw.
Schiphol heeft hier niet aan voldaan. De boete valt lager uit doordat het uitblijven van schade mee is genomen in de bepaling van het bedrag.
Invloed
Henk Don, bestuurslid van de ACM: ‘De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.’
Sanctie
Ondanks het uitblijven van schade en het alsnog informeren van luchtvaartmaatschappijen heeft ACM toch besloten een sanctie te stellen. De ACM vindt de overtreding ernstig genoeg om op te treden, zeker omdat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

