Frankfurt is van plan een pier voor low-cost airlines te bouwen. Dat blijkt uit interne documenten ingezien door Duitse krant Bild am Sonntag.
Frankfurt heeft haast. In 2019 zou de pier al open moeten zijn.
12 miljoen
De eerste fase van de uitbreidingsplannen kan acht miljoen passagiers per jaar aan. In de documenten krijgt de pier de letteraanduiding ‘G’ en is dus in 2019 klaar. Daarna kan de pier verder uitgebreid worden naar een capaciteit van twaalf miljoen passagiers per jaar. De pier is zo snel klaar zijn door van prefab-bouw gebruik te maken, kant en klare elementen die aan elkaar worden ‘geschroefd’.
Ryanair
De low-cost airline van Michael O’Leary heeft grote plannen op Frankfurt. Begon de maatschappij met twee toestellen, in de komende winter staan er zeven gestationeerd. O’Leary denkt dat er markt is voor tien tot twaalf toestellen. Hij voegde er bij het bekendmaken van de nieuwe toestellen aan toe dat Frankfurt een dure luchthaven blijft en dat groei daarom beperkt is. Niet lang daarna lekt dit nieuwe plan uit.
Gates
De kosten voor de nieuwe pier worden geraamd op 150 miljoen Euro. Het komt te liggen aan Terminal 3, die momenteel gebouwd wordt. Op de tekening zijn negen gates te zien in voor de eerste fase en nog eens zes voor fase twee.
Probleem
Volgens Bild is er een probleem. De nieuwe Terminal 3 kreeg toestemming als het werd gebouwd voor netwerkverkeer. De ‘mainport’ van Frankfurt dus. Lufthansa zal niet blij zijn met de uitbreiding. Eerder zei de ceo van de Duitse maatschappij al dat er oneerlijke concurrentie is dat Ryanair korting krijgt op de luchthaven.