fbpx
MilitairNaast het nieuwsNieuws

Tankervliegtuigen tijdens oefening niet beschikbaar

De tankeroefening op de vliegbasis Eindhoven die gelijktijdig met Frisian Flag plaatsvindt, kon begin vorige week maar een enkele tanker inzetten. Zowel de Franse C-135FR als de Nederlandse KDC-10 konden vanwege technische problemen de eerste dagen niet vliegen.

De Italiaanse KC-767 die ook deelneemt aan de oefening “EART” (European Air Refuelling Training), arriveerde pas afgelopen woensdag op Eindhoven. Hierdoor was aan het begin van de oefening alleen de Duitse Airbus A310 beschikbaar om de aan Frisian Flag deelnemende gevechtsvliegtuigen  bij te tanken. Omdat het bijtanken geen essentieel onderdeel is van Frisian Flag, had dit voor die oefening geen consequenties. Eind vorige week waren de problemen verholpen.

Leeftijd
Door de leeftijd van de tankertoestellen neemt vanzelfsprekend de kans op technische mankementen toe. De A310MRTT (Multi Role Tanker Transport) van de Duitse luchtmacht is ongeveer 30 jaar oud, de Nederlandse KDC-10’s zijn beide ongeveer 40 jaar. De Franse C-135FR’s spannen echter de kroon: deze zijn alle meer dan 50 jaar oud. In de loop van de jaren zijn al deze toestellen weliswaar gemoderniseerd, maar door intensief operationeel gebruik komt het einde van de levensduur in zicht. Rond 2020 hoopt Nederland twee A330 tankvliegtuigen in gebruik te kunnen nemen, die de KDC-10 zullen vervangen. De Franse luchtmacht zal volgend jaar haar eerste van twaalf nieuwe A330 tankers ontvangen.

Samenwerking
Bijtanken in de lucht is voor luchtmachten van strategisch belang. Maar tankertoestellen zijn nieuw erg kostbaar, waardoor vaak tweedehands vliegtuigen worden omgebouwd tot tanker. De Duitse A310’s zijn afkomstig van Lufthansa, de Nederlandse KDC-10’s zijn omgebouwde Martinair DC-10-30CF’s. Tegenwoordig worden steeds vaker nieuwe tankers aangeschaft, zoals de A330 of de KC-767. Om kosten te besparen en optimaal gebruik te maken van beschikbare tankercapaciteit werken landen ook steeds meer samen. De Nederlandse A330 tankers worden samen met Luxemburg aangekocht.

De ‘refuelling operators’ van de Italiaanse KC-767 aan het werk © Remco de Wit

Up in the Sky mocht vorige week vanaf Eindhoven meevliegen met de Italiaanse KC-767 én de Duitse A310. Zaterdag 8 april verschijnt een foto-longread hierover.

 

Bestel nu het boek Love is in the Air!

Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt, geschreven door Renske Dragt.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button