Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Veiligheid blijft mensenwerk | Column Bjorn
Column

Veiligheid blijft mensenwerk | Column Bjorn

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert03/04/2017Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Centrale security op Schiphol ©Schiphol Group
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Van onze Engelse en Amerikaanse vrienden mogen we op bepaalde vluchten geen laptop en tablet meer gebruiken. Ongetwijfeld hebben hun inlichtingendiensten in de catacomben van het internet en op obscure radiozenders genoeg ‘intel’ aangetroffen om tot deze maatregel over te gaan. Hoe vervelend een dergelijk verbod ook is voor veel passagiers, ik vind het goed dat ze actie hebben ondernomen.

Waarschijnlijk reageren ze hiermee ook op het incident met de Daallo Airlines vlucht in februari vorig jaar. Een A321 was toen nog maar net vertrokken vanuit Mogadishu naar Djibouti toen een explosie een gat in de romp sloeg. Er waren aanwijzingen dat het hier om een terroristische aanslag met een laptopbom ging.

Ondanks dat ik de noodzaak tot actie begrijp, vraag ik me wel af hoe effectief deze maatregel in de praktijk zal zijn.

Ten eerste lijkt het me onwaarschijnlijk dat de dreiging verdwijnt wanneer specifieke voorwerpen op bepaalde vluchten niet meer in de cabine mogen. Misschien gaan de bad guys dan gewoon andere materialen gebruiken, of kiezen ze andere vluchten.

Ten tweede is deze maatregel voornamelijk reactief. Natuurlijk moeten we snel en effectief op concrete, onvoorziene dreigingen kunnen reageren. Maar veiligheid betekent ook vooruitkijken: we moeten vandaag al nadenken over de mogelijke dreigingen van morgen.

Ten derde suggereert het verbannen van ‘risico’ items naar het ruim van het vliegtuig dat explosieven beter en sneller gedetecteerd kunnen worden in de ruimbagage dan in de handbagage. Als dat zo is, waarom dan niet vol inzetten op dezelfde capabiliteit voor de handbagage checks? Dan hebben we meer zekerheid dat zich in de bagage geen explosieven bevinden, ongeacht of die bagage in het ruim of in de cabine wordt vervoerd.

Ten vierde mis ik de menselijke schakel. Dit is mijn grootste bezwaar. De huidige screening technologie is zonder meer state of the art, maar toch is een machine per definitie nooit 100% betrouwbaar. Daarom moeten we deze technologie koppelen aan de kennis, ervaring en intuïtie van goed opgeleide security medewerkers. Enkele gerichte vragen en nauwkeurige observaties bij de inspectie van de handbagage kunnen bijzonder effectief zijn om mensen of voorwerpen te identificeren die afwijken van het gebruikelijke patroon dat zij dag in, dag uit in hun werk waarnemen. Zoals een laptop waarmee is geknoeid.

In tegenstelling tot een machine controleren zij niet alleen passagiers en hun bagage, maar alles en iedereen binnen het omvangrijke luchthavenproces. Hoe ontzettend belangrijk dat is bleek ook uit het eerdergenoemde Daallo incident: mogelijk ging het hier om een ‘insider job’, waarbij de passagier de laptopbom kreeg aangereikt nadat hij de veiligheidscontrole al was gepasseerd.

Veiligheid blijft mensenwerk.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Bjorn Bjorn Hassert Column Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025Redactie

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?