KLM en Schiphol liggen op ramkoers nu bekend is geworden dat de luchthaven bijna 10.000 overgebleven slots uit het winterseizoen overhevelt naar de toch al superdrukke zomer. Up meldde eerder vandaag dat dit het geval is, KLM toont zich ‘not amused’.
De spanningen tussen de nationale luchtvaartmaatschappij en de luchthaven lopen de afgelopen tijd weer hoog op. Dit spitst zich toe op het feit dat Schiphol heel hard groeit en blijft groeien, terwijl de infrastructuur piept en kraakt en er lange rijen staan bij de security en de paspoortcontroles.
Allerdrukste
Schiphol-ceo Jos Nijhuis liet bij de opening van de tijdelijke vertrekhal aan Up in the Sky weten dat de ruim 9.400, uit het winterseizoen overgebleven slots (starts en landingen), worden overgeheveld naar het zomerseizoen. Het zomerseizoen, met daarin de meivakantie en de allerdrukste zomermaanden juli en augustus, vangt eind maart aan. De tijdelijke vertrekhal zou soelaas moeten bieden, volgens KLM helpt dit maar zeer beperkt en kent de hal ‘grote logistieke en inrichtingsknelpunten’. Ook is er een tekort aan marechausse, erkennen beide partijen.
Missen
KLM heeft kort na aanvang van het nieuwe seizoen een brandbrief naar Schiphol gestuurd. De maatschappij meent dat Schiphol meer vluchten toestaat dan de luchthaven aankan en dat hierdoor ‘grote verstoringen’ ontstaan. “Schiphol heeft besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM heeft als grootste gebruiker van Schiphol veel last van deze ongebalanceerde aanpak.”
Piek
Volgens Schiphol heeft het overhevelen van de slots van de winter naar de zomer geen invloed op de piekdrukte. “De piek wordt niet drukker. Die slots kan je niet vliegen in de piek, daar is geen ruimte voor,” zo zei de Schiphol-topman tegen Up. KLM betwist dit. “Grafieken van Schiphol tonen wel degelijk een stijging in de piekmaanden aan, de piek wordt nog drukker.”
Wachtlijst
KLM vervolgt: “Wel is het zo dat de slots in de ochtend vrijwel volledig uitgegeven zijn. Dit wil niet zeggen dat er geen mogelijkheid meer is om in de piek te vliegen, er zijn wel degelijk nog diverse slottijden in de middag beschikbaar voor de maanden juli en augustus.” Up meldde in november, op gezag van de slotcoördinator, dat Schiphol vol zat qua uit te geven slots. Maatschappijen die slots hadden aangevraagd maar niet konden krijgen, werden op een wachtlijst geplaatst.
Betwist
“Wanneer de slotwachtlijst bekeken wordt, worden de meeste (ad hoc) vluchten voor juli en augustus aangevraagd en is de vraag naar ad-hoc slots voor april tot en met juni aanzienlijk lager,” weet KLM. Nijhuis zei ook tegen Up dat hij alle beschikbare capaciteit (qua slots) moet uitgeven. Ook dit wordt door KLM betwist. “Als Schiphol kan aantonen dat toevoegen van extra capaciteit tot (te) grote operationele problemen leidt, dan is Schiphol bevoegd om geen extra slots toe te voegen.”
Limieten
De maatschappij stelt dat Schiphol daarmee geen ‘directe verplichting’ heeft slots over te hevelen, zoals nu is gebeurd. “Of om capaciteit te verhogen, immers capaciteit moet matchen met de infrastructurele limieten en is dus meer dan alleen slotcapaciteit.” Schiphol heeft bovendien volgens KLM de luchtvaartmaatschappijen bewust niet gevraagd naar hoe zij over een verhoging van de capaciteit dachten.
Toereikend
“Ze ontkennen enige relatie tussen meer vliegtuigbewegingen / passagiers en consequenties daarvan op de prestaties. Op zich heel bijzonder als Schiphol zelf zegt dat het wel erg druk wordt en maatregelen probeert te nemen om alles nog enigszins in goede banen te leiden, alsmede een oproep doet tot meer KMAR (marechaussee, red.) omdat de huidige hoeveelheid lang niet toereikend is,” besluit KLM.