KLM wil de namen van overlastgevers delen met andere maatschappijen, zodat zij makkelijker uit de luchtvaart geweerd kunnen worden. Dit maakte het bedrijf vandaag bekend naar aanleiding van een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport, waaruit blijkt dat het aantal meldingen van overlast aan boord sterk is toegenomen in 2016.
De Nederlandse maatschappij zegt in een verklaring:
“KLM beschikt over een zwarte lijst waarop KLM passagiers staan die zich in het verleden misdragen hebben; één en ander conform de IATA standaarden en richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Passagiers die zich agressief gedragen, lopen de kans dat ze niet meer met KLM mogen vliegen, of enkel onder bepaalde strikte voorwaarden.”
“Privacy wetgeving verbiedt luchtvaartmaatschappijen om dergelijke lijsten onderling te delen. KLM is een voorstander van het delen van dergelijke lijsten in het belang van de veiligheid van haar passagiers en medewerkers, op voorwaarde dat de privacy van de passagiers gewaarborgd wordt. Zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid zijn daarbij van cruciaal belang. Dit proces wordt bij voorkeur weer binnen internationale afspraken geborgd, zoals IATA standaarden.”
Bestrijding
KLM zegt er ondertussen alles aan te doen om overlast aan boord te bestrijden. Medewerkers worden getraind om zo goed mogelijk met agressieve en asociale passagiers om te gaan, en zij kunnen rekenen op nazorg en opvang als er toch een incident plaatsvindt.
Vakbonden
De maatschappij en de vakbonden lijken op dit onderwerp op één lijn te zitten. VNV en FNV Cabine doen vanavond in het televisieprogramma Brandpunt een vergelijkbare oproep om informatie over overlastgevers te delen. De bonden vinden daarnaast dat Schiphol moet bekijken of de verkoop van alcohol verboden kan worden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

