De tijdelijke vertrekhal op Schiphol, die 2,5 jaar dienst doet, kost 34 miljoen euro. Dat heeft Schiphol desgevraagd aan Up in the Sky laten weten. De hal moet verlichting brengen als overloop voor de overvolle vertrekhal 1, die de komende tijd ook nog verbouwd wordt.
Afgelopen nacht is de tijdelijke voorziening in bedrijf gesteld. KLM is de grootste gebruiker van de hal, ook de Star-alliance leden Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines (Lufthansa Group) en LOT Polish Airlines krijgen er incheckbalies.
Gedemonteerd
De hal kent een balierij, 1A, met in totaal 22 incheckbalies en een aantal incheckzuilen. De vertrekhal is in zes maanden tijd ‘uit de grond gestapt.’ Het is de bedoeling dat deze na drie zomers, eind 2019, weer gedemonteerd wordt en een deel van de materialen opnieuw gebruikt wordt. “Zo kunnen de securtiy-filters elders ingezet worden,” aldus Schiphol.
Hoogte
Dat elders zou bijvoorbeeld in de structurele uitbreiding van vertrekhal 1 kunnen zijn. Daar komt, zoals Up in oktober meldde, een verdieping bovenop a la vertrekhal 2. Naarmate het aantal passagiers op de luchthaven blijft groeien, moet Schiphol meegroeien en dat kan voorlopig alleen de hoogte in. De mezzanine -tussenverdieping- in de huidige vertrekhal 1 moet in de zomer van 2020 af zijn. Pas in 2023 is de nieuwe A-terminal naar verwachting af.
Airlines
Afgelopen jaar nam het aantal reizigers op de luchthaven met 9 procent toe. Het Schengenverkeer -dat grotendeels in vertrek 1 wordt afgehandeld- met 17 procent. “Een zeer forse stijging,” herhaalde Schiphol-topman Jos Nijhuis nog maar eens. “Grotendeels te verklaren doordat airlines hun groei naar voren hebben gehaald.”
Delicaat
Nijhuis bedoelt daarmee dat de maatschappijen alvast extra slots hebben aangevraagd en gebruikt om te anticiperen op het feit dat Schiphol qua uit te geven slots en vliegbewegingen aan haar plafond zit. “Het is een delicaat evenwicht waarin wij allemaal opereren,” vervolgde Nijhuis. “Alles hangt met alles samen.”
Sneer
Met name van KLM komt de laatste tijd regelmatig kritiek dat het op Schiphol te druk wordt. Nijhuis pareerde deze kritiek met een kleine sneer richting de maatschappijen in het algemeen. “Steeds meer airlines laten hun reizigers betalen voor hun ruimbagage. En omdat we Hollanders blijven, nemen we minder ruimbagage mee, maar juist meer handbagage. Dat heeft niet alleen effect in het vliegtuig, maar ook op de luchthaven. Onder meer voor de securitycontroles.”
Dringen
Schiphol heeft de processen hier al wel enigszins op aangepast. Zo zijn de securitylanes in de nieuwe tijdelijke hal langer; er is meer ruimte voor de handbagage waardoor het minder dringen geblazen zou moeten worden. “We hebben geleerd van de situatie in de huidige vertrekhal.” Daar is in 2015 de centrale security ingevoerd, waarbij de handbagage centraal wordt gecontroleerd in plaats van aan de gate.
Weddenschap
Wat ook soelaas moet bieden, is de opening van Lelystad als overloop luchthaven voor Schiphol. Nijhuis: “Ik ga er nog steeds vanuit dat die op 1 april 2019 opengaat.” Maar de Schiphol-ceo durft er geen weddenschap op aan te gaan. Ook blijft nog ongewis met hoeveel vliegbewegingen Lelystad van start kan gaan. De luchthaven zou eigenlijk op 1 april volgend jaar opengaan.
Voldoende
Nijhuis wil in ruil voor het -onverwachte- uitstel door de Luchtverkeersleiding, dat de luchthaven in het eerste jaar meteen met vierduizend vliegbewegingen begint, in plaats van de eerder afgesproken tweeduizend. “Dit hangt mede af van de nieuwe luchtruimvisie,” zegt hij daar nu over. “Een luchthaven alleen openen is niet voldoende.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

