fbpx
Foto-artikelLiefhebberNaast het nieuwsNieuws

Kaagbaan Schiphol: klaar voor de toekomst

Het geplande onderhoud aan de Kaagbaan op luchthaven Schiphol wordt nog grootser aangepakt dan gebruikelijk.

Negen weken is de Kaagbaan dicht tot 28 mei, daarbij wordt de baan volledig aangepakt. Eén keer in de vijftien jaar wordt een baan op een dergelijke manier onder handen genomen. Dit keer anticipeert de luchthaven meteen op de komst van de nieuwe A-pier in 2019.

Groots
Schiphol zegt in het wervende persbericht geen centimeter onaangeroerd te laten. De baan krijgt 225.000 vierkante meter nieuw asfalt, 130 kilometer nieuwe bekabeling en 1.500 nieuwe baanlampen. “En dat zijn niet zó maar lampen!”, aldus de luchthaven. Het betreft LED-lampen, waardoor er 60 tot 80 procent aan energie bespaard kan worden.

Hoog-laag
De projectleider legt aan Up uit dat er hiervoor nieuwe kabels worden gelegd. “De bekabeling is 30 jaar oud en door de LED-lampen kunnen we nu van hoogspannings- naar laagspanningskabels. In totaal wordt er 130 kilometer kabel gelegd. Het leggen van de elektra zorgt dat er drie weken langer nodig dan gebruikelijk bij een dergelijke vernieuwing van een baan.

A-pier
“Dergelijk onderhoud gebeurt eens in de vijftien jaar. Nu houden we meteen rekening met de bouw van de A-pier en nieuwe terminal”, zegt de projectleider. Ook de verplaatsing van een deel van het cargo-platform en buffers worden meegenomen in de planning. “Dan hoeft de Kaagbaan niet opnieuw dicht als de werkzaamheden daarvoor beginnen.” Ook de regenwaterafvoer wordt volledig vernieuwd.

Beeld

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button