De olieprijzen schieten vrijdag omhoog nadat de Verenigde Staten een raketaanval uitvoerden op Syrië. De olieprijs is voor airlines een forse kostenpost.
Een vat ruwe olie gaat in Londen voor 52,94 dollar onder de hamer. Dit is een stijging van 2,4 procent ten opzichte van een dag eerder. Ook de prijs van Brent olie is gestegen, met 2,2 procent.
Kostenpost
De financiele resultaten van de maatschappijen zijn grotendeels afhankelijk van de olieprijzen. Kerosine vormt een groot deel van de kostenposten voor carriers. Uit cijfers van IATA blijkt dat maatschappijen gemiddeld in de afgelopen veertien jaar ruim een kwart van hun uitgaven besteedden aan kerosine.
Recordwinsten
Veel maatschappijen noteerden de afgelopen jaren recordwinsten. Die zijn voornamelijk te danken aan de lage olieprijs. In 2016 gaven maatschappijen gezamenlijk 124 miljard dollar uit aan kerosine. De gemiddelde olieprijs lag toen volgens IATA op 44,60 dollar per vat Brent olie, waar dat een paar jaar eerder nog ruim 100 dollar was.
Fuel hedging
Een manier om de prijs kunstmatig laag te houden, is fuel hedging. Hierbij kopen airlines een hoeveelheid kerosine in tegen een vastgestelde prijs. Als de olieprijs hoger is, maken maatschappijen hierop winst. Bij een lagere olieprijs draaien maatschappijen hierop verlies.