Motorenbouwer Pratt & Whitney heeft maatschappijen gevraagd de motoren van de nieuwe CSeries toestellen te controleren. Dat meldt P&W in een verklaring.
Bombardier, bouwer van de CSeries, zegt tegen Reuters dat het om de engine computer liners gaat.
Tijdens regulier onderhoud
Na tweeduizend vlieguren moeten ze tijdens regulier onderhoud aan het toestel gecontroleerd worden. “We verwachten dat de levensduur langer is dan dit, maar de inspecties moeten dit aantonen”, aldus een woordvoerder van Bombardier. Beide bedrijven willen verder niet reageren. De verzoeken zijn bij airBaltic en Swiss neergelegd, tot nu toe de enige gebruikers van de CSeries. De stalen liner bevindt zich in de ontbrandingskamer.
Nieuw
Deze zomer wordt Korean de derde gebruiker. Volgens P&W zullen deze motoren uitgerust worden met een nieuw type engine computer liner. P&W verwacht dat de nieuwe liner zesduizend vlieguren meegaat.
Motorenproblemen
Pratt & Whitney kent al langer problemen met de motoren. De PW1500G van de CSeries zorgde eerder al voor vertraging in levering van de Bombardiers. Ook de PW1100G van de A320neo heeft meerdere kinderziektes gehad.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!