Frequente reizigerNaast het nieuwsNieuwsOpmerkelijkOverig nieuwsTravel

Meeste websites doen aan prijsmisleiding

De Europese commissie heeft 350 websites onderzocht die (pakket)reizen aanbieden. Een zeer ruime meerderheid misleidt de consument, zo is de conclusie.

Van al die websites waren er 235 misleidend, dat is tweederde. De Commissie noemt geen namen.

Andere prijs
“Betaalt de klant wat hij denkt te betalen?”, was één van de belangrijkste vragen. Nee, is het antwoord in een derde van de gevallen. De geadverteerde prijs komt niet overeen met het te betalen bedrag bij het boeken. Het tweede probleem is dat het bij 30 procent van de sites niet duidelijk is hoe de totale prijs (inclusief belastingen en toeslagen) is opgebouwd.

Niet beschikbaar
Twintig procent van de websites laten een aanbiedingsprijs zien die niet te vinden is in het boekingssysteem. Een kwart zegt dat er schaarste is (“nog maar 2 beschikbaar!”) terwijl dat alleen geldt voor die specifieke website.

Informatie
De websites zijn niet scheutig met informatie geven. Ruim een kwart vermeldt geen of zeer beperkte informatie over de aanbieder. De consument kan zo geen prijzen vergelijken. De reviews van ‘gebruikers’ zijn in 21 procent van de gevallen op zijn minst discutabel, volgende de Commissie.

Vervolgstappen
De 235 websites met misleidende informatie moeten aanpassingen doen. Ze moeten aan de nationale eisen voldoen. De EU commissaris voor consumenten, Věra Jourová, zegt erover: “Via internet zijn er veel mogelijkheden vakanties te vergelijken en te boeken. Maar als reviews bevooroordeeld zijn en prijzen niet transparant zijn, dan zijn de websites misleidend. De bedrijven moeten zich aan de Europese en nationale regelgeving houden. De nationale autoriteiten zullen van de sites eisen de problemen op te lossen. Consumenten moeten beschermd worden.”

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button