De topman van Norwegian zei op een persconferentie dat de uitbreiding van long-haul in Barcelona moeizaam verloopt door tegenwerken van de regering.
Een route naar Tokyo vanaf de Barcelona-basis zit er voorlopig niet in voor de low-cost maatschappij.
Rechten
Het probleem zit hem volgens topman Bjorn Kjos in de rechten. Onlangs sloot Spanje met Rusland een bilaterale overeenkomst af voor trans-Siberisch overvliegen. Dat maakt de route naar Tokyo economisch rendabel. In de overeenkomst is volgens Kjos echter afgesproken dat overvliegen alleen geldt voor vluchten vanuit Madrid. Iberia heeft daar de grootste hub. Norwegian mag wel van Barcelona naar Tokyo vliegen, maar moet dan om Rusland heen. Dan kost het teveel brandstof en dan wordt de ticketprijs te hoog.
Beschermen
“Landen moeten stoppen met het beschermen van hun flag-carriers via traffic-rights”, zegt Kjos. “We willen graag naar Azië, maar traffic-rights zijn het grote obstakel voor meer concurrentie in de lucht.”
Oplossing in EU
“De trans-Siberische problematiek is alleen op te lossen als de Russische federatie bereid is met de EU een afspraak te maken”, zegt luchtvaarconsultant en Up-columnist Hans de Jong. Er zou een “gewoon” ATC tarief gehanteerd moeten worden. Het huidige systeem van (zeer) mondjesmaat overvliegtoestemming verlenen wordt dan gewijzigd. De EU maakt het vinden van oplossingen voor het overvliegen gemakkelijker dan door middel van bilaterale afspraken”, aldus De Jong.
Argentinië
Norwegian wil vanaf Barcelona ook long-haul de andere kant op vliegen, naar Argentinië. Ook daar zijn obstakels. In de bilaterale overeenkomst tussen Spanje en Argentinië is opgenomen dat de routes alleen gevlogen mogen worden door maatschappij uit één van die landen. Norwegian heeft geen Spaanse vergunning en is de geen Spaanse maatschappij. Door het Europese verenigde luchtruim kunnen ze overigens wel intra-Europees vanuit Spanje vliegen.
Oplossing
De maatschappij heeft een oplossing gevonden. Er wordt een Argentijnse maatschappij opgericht. Die maatschappij kan wel naar Spanje vliegen en aansluiten op de hub van de Europese takken van Norwegian op Barcelona. “De aanvraag is de deur uit”, zo zei Kjos. Met de verbinding wordt een directe strijd aangegaan met Iberia, Air Europa en Aerolineas Argentinas. Norwegian Argentinië start eind dit jaar met medium-haul routes.
“Als Norwegian zich in argentinië vestigt, in meerderheid in Argentijnse handen is én aan de Argentijnse eisen voldoet dan kan het een Argentijnse AOC ontvangen”, legt De Jong uit. Ze zijn dan een Argentijnse maatschappij. Maar dan zijn ze er nog niet, vervolgt hij. “De bilaterale overeenkomst tussen Argentinië en Spanje (of bij uitbreiding een ander land, red) moet toestaan dat er nog een Argentijnse maatschappij naar Spanje vliegt.” Dit lijkt overigens het geval te zijn, omdat er ook twee Spaanse maatschappijen van Spanje naar Argentinië vliegen.



Hilversum