De Boeing 737 bestaat vijftig jaar. De vliegtuigbouwer stond zondag uitgebreid stil bij het jubileum, met festiviteiten in het Museum of Flight in Seattle.
Voor de gelegenheid landde de eerste Boeing 737 MAX 8 van Southwest op Boeing Field. De maatschappij is een grootgebruiker van de Boeing 737, met momenteel 724 vliegtuigen in de vloot.
50 years ago, the @BoeingAirplanes 737 first took flight. Now, we operate the largest all-737 fleet in the world. Here's to many more! pic.twitter.com/1QJld27nVU
— Southwest Airlines (@SouthwestAir) April 9, 2017
Bestverkocht
Boeing heeft inmiddels meer dan 9.000 737’s verkocht en het is daarmee het bestverkochte verkeersvliegtuig ooit. Met de MAX-varianten wil Boeing het succes doorzetten en een toekomst voor de 737 veiligstellen. Ook van de nieuwste versies ontvangt Boeing al veel orders.
Baby Boeing
In 1965 kondigde Boeing aan om een derde generatie verkeersvliegtuigen te ontwikkelen, als opvolger van de succesvolle 707 en 727. De 737 werd een kortere versie van de 707 en kreeg door velen de bijnaam “The Baby Boeing”. Boeing wilde in het originele concept 50 tot 60 passagiers vervoeren, maar luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en United, die geïnteresseerd waren in het vliegtuig, hadden meer zitplaatsen nodig. Het werd de 737-100, meet 100 zitplaatsen. De vliegtuigfabrikant kwam later met een verlengde versie, de 737-200.
Classic
In 1980 begon de ontwikkeling van de opvolger, de 737-300. Het toestel was niet alleen langer, maar kreeg ook nieuwe motoren. Kenmerkend is dat deze niet meer onder de vleugel hingen, maar gedeeltelijk voor de vleugel. Later volgden de -400 en 500 versie.
Pilots: Compare the original 737 flight deck to the state-of-the-art MAX glass displays. #Pilots #avgeek #737MAX https://t.co/w8FZfw4qKV pic.twitter.com/DhreRrPhTF
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) April 8, 2017
Next Generation
In de jaren 90 werkte de fabrikant aan een nieuwe serie van de 737, de Next Generation. In 1998 werd de eerste versie hiervan gebouwd. De 737-600, -700, -800 en -900 kwamen op de markt, met een geheel nieuw vleugelontwerp ten opzichte van de ‘737 Classic’, zoals Boeing sindsdien de eerdere toestellen vanaf de -300 noemde. Ook kwam er een langere versie van de 737-900, de -900ER.
MAX
De meest recente serie werd in 2011 aangekondigd door Boeing. De 737 MAX, met zuinigere motoren en technologieën zoals toegepast in de 787 Dreamliner. Er worden drie varianten van gebouwd, de MAX 7, 8 en 9.