fbpx
MilitairNaast het nieuws

Toekomst USAF F-15 Eagles onzeker

In plaats van de A-10, lijkt nu de F-15 Eagle het slachtoffer te worden van de zoektocht van de USAF naar financiële middelen. Beperkte budgetten en de aanschaf van nieuwe toestellen als de F-35, dwingen de Amerikaanse luchtmacht om kritisch te kijken naar de uitgaven.

De meeste F-15C/D Eagle toestellen van de Amerikaanse luchtmacht zijn ongeveer 35 jaar oud. Ze vormen de ruggengraat van de Amerikaanse luchtverdediging. Er zijn Amerikaanse F-15’s gestationeerd in Groot-Brittannië en Japan, verder heeft de ‘Air National Guard’ (Amerika’s “reserve luchtmacht”) met de F-15 een grote rol in de luchtverdediging. De F-15’s van de Louisiana Air National Guard, waarvan er nu een aantal op de vliegbasis Leeuwarden staan, zijn hier een voorbeeld van.

Nieuwe radar en vleugels
Tot recent was het de bedoeling om nog zeker 20 jaar door te vliegen met de F-15. Zo kregen 180 van de ruim 200 F-15’s een nieuwe AN/APG-63 AESA radar, vergelijkbaar met de boordradar van de F-22 en F-35. Om de levensduur van de Eagle verder te verlengen, was het plan om 235 F-15C/D toestellen te voorzien van nieuwe vleugels. Later dit jaar zou hier een definitief besluit over worden genomen.

Opofferen
Om de F-35 en toekomstige ontwerpen als de B-21 te kunnen bekostigen, wil de Amerikaanse luchtmacht de F-15  opofferen. Vanaf 2020 zou hierdoor wel een tekort ontstaan in de luchtverdedigingscapaciteit. Van de F-22, de enige echte opvolger van de F-15, zijn er uiteindelijk slechts 187 gebouwd – onvoldoende om het ‘gat’ op te vangen dat de F-15 zou achterlaten. Van de F-35 zijn er na 2020 nog onvoldoende toestellen beschikbaar als “vervanging” van de F-15. Als tussenoplossing zouden F-16’s kunnen worden uitgerust met een AESA-radar. Een F-16 met nieuwe radar is echter niet gelijkwaardig aan een F-15, in elk geval wat betreft wendbaarheid en wapencapaciteit. Het argument dat de F-15 ‘oud en niet meer van deze tijd’ is, is dan ook opmerkelijk. Het lijkt meer op een poging om geld los te krijgen bij het Ministerie van Defensie.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button