Lufthansa is het nieuwste slachtoffer van de vertragingen rond de A320neo. De maatschappij ontvangt dit jaar slechts vijf nieuwe toestellen. In eerste instantie zouden dit er tien zijn, meldt Reuters.
De Duitse maatschappij heeft bij Airbus 116 toestellen uit de neo-serie besteld. Het overgrote deel daarvan zijn A320neo’s. Het eerste toestel werd begin 2016 afgeleverd. Lufthansa werd onbedoeld launch-customer toen Qatar Airways weigerde om het eerste vliegtuig af te nemen. Lufthansa nam in 2016 in totaal vier A320neo’s in ontvangst. De helft van alle toestellen wordt aangedreven door motoren van Pratt & Whitney, de andere helft door LEAP’s van CFM.
Vijf toestellen
Voor dit jaar stonden er tien toestellen op de lijst om afgeleverd te worden. Door problemen lukt het Airbus slechts om er vijf af te leveren is de verwachting. Volgens een woordvoerster komt het volgende toestel in de zomer Dat kan gevolgen hebben voor de capaciteitsuitbreiding die Lufthansa wil realiseren. De maatschappij wil volgens Reuters 2,7 miljard euro uitgeven om de capaciteit uit te breiden.
Zorgenkind
De A320neo bezorgt Airbus veel problemen. Eind 2015 was het Qatar Airways dat weigerde om het toestel in ontvangst te nemen door problemen met de motoren van Pratt & Whitney. Het probleem met de motoren werd halverwege 2016 opgelost, maar in maart dit jaar bleken er opnieuw dingen mis te zijn met de krachtbronnen. Nu zijn het vooral Indiase maatschappijen die getroffen zijn. Tom Enders, hoogste baas bij Airbus, deed die problemen af als kinderziektes.