Het volgende slachtoffer is gevallen op de routes tussen de Verenigde Staten en Cuba. Nadat diverse maatschappijen al drastisch capaciteit terugschroefden en routes helemaal stopten trekt nu de volgende maatschappij zich terug.
Eind mei stopt Spirit Airlines met hun enige route, Fort Lauderdale – Havana. Dat meldt de maatschappij.
Spirit
Spirit zegt in een reactie te hebben gehoopt dat de route een succes werd. De kosten van vliegen op Havana waren echter hoger dan gedacht. Ook overcapaciteit wordt als een oorzaak aangewezen. “Onze ultra-low-fares konden we niet handhaven op de routes”, aldus de ceo van Spirit.
Eerste vlucht
De eerste Amerikaanse lijnvlucht die na meer dan een halve eeuw de wielen aan de grond zette was JetBlue 387. Dat was in Santa Clara, in het midden van Cuba op 31 augustus 2016. De deal tussen Cuba en de VS stond 20 vluchten per dag toe. Amerikaanse maatschappijen vroegen er 110 aan.
Eerste
Als eerste kondigden JetBlue en American Airlines aan om het aantal zitplaatsen naar Cuba te verminderen. Silver Airways besloot ook een aantal vluchten te schrappen, maar zag nog wel potentie: “We blijven optimistisch over de toekomstige groeipotentie in Cuba en we geloven dat ons vliegtuig met 34 zitplaatsen de juiste maat is voor deze markt,” zei een woordvoerder van Silver Airways eerder tegen South Florida Sun-Sentinel.
Andere maatschappijen
Op 1 december begon Frontier met vluchtvoering tussen Miami en Havana. Inmiddels heeft de maatschappij besloten dat de markt niet rendabel is. Vanaf 3 mei worden op een aantal routes door JetBlue kleinere vliegtuigen ingezet. In totaal vermindert de maatschappij de capaciteit met 300 zitplaatsen per dag. American Airlines kondigde in november aan om haar service naar Cuba te herzien. De maatschappij besloot om tussen Miami en Holguin, Santa Clara en Varadero één van de twee dagelijkse vluchten te schrappen.
Overcapaciteit
Volgens Silver Airways is er 300 procent meer capaciteit dan passagiers tussen de VS en Cuba. Ook zijn er problemen met de vluchtboekingssystemen. “Na zes maanden op Cuba vliegen, is dit nog steeds niet opgelost”, zegt een woordvoerder van Silver. “Veel vluchten zijn niet te boeken door travelagents.”
Blijvers
Een aantal maatschappijen blijft hoopvol voor de toekomst. American Airlines blijft naar het eiland vliegen, nadat er 40 procent minder capaciteit is ingezet. Southwest geeft toe dat de vluchten nu nog niet rendabel zijn, maar ook deze maatschappij ziet potentie. De opstartproblemen geven aan dat waarschijnlijk alleen de grote maatschappijen op Cuba zullen vliegen, alleen zij kunnen de opstartkosten dragen.