Piloten in Duitsland moeten vanaf vandaag verplicht meewerken aan drugs -en alcoholtesten. De maatregel wordt ingevoerd na de crash van de A320 van Germanwings in 2015, melden Duitse media.
De Duitse regering nam vorig jaar het besluit om de testen uit te gaan voeren. Dat besluit werd genomen na de crash van de A320 van Germanwings op 24 maart 2015. Co-piloot Andreas Lübitz pleegde zelfmoord door de vlucht van Barcelona naar Düsseldorf neer te laten storten in de Franse Alpen. Bij de crash kwamen alle 150 inzittenden van de Airbus om het leven. Lübitz bleek psychische problemen te hebben.
Veiligheid
Na de crash werd aangedrongen op meer veiligheidsmaatregelen in de cockpit en ook een ander klimaat voor piloten. Ze moesten opener kunnen zijn over eventuele verslavingen. Ook zouden artsen hun medisch beroepsgeheim opzij moeten zetten als ze een crash konden voorkomen. Andreas Lübitz moest zich van zijn psychiater ziekmelden bij Germanwings, maar deed dit niet. Doordat de arts zich hield aan zijn beroepsgeheim, mocht hij Germanwings niet waarschuwen.
Werkafspraken
De maatregel wordt gefaseerd ingevoerd. Volgens een woordvoerder van pilotenvakbond VC is het niet mogelijk om in de cao afspraken te maken over de testen. Daarom worden de regels nu ingebed in werkafspraken die de maatschappijen met de piloten maken.
Tweede test
Om ervoor te zorgen dat de piloten niet op basis van een foutieve test geschorst worden, kunnen ze een zogeheten b-test aanvragen. Als die negatief blijkt, worden er geen maatregelen genomen. De tests worden uitgevoerd als er een verdenking is dat de piloot onder invloed van drugs of alcohol verkeert. Daarnaast mag een piloot ook willekeurig getest worden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!