fbpx
Foto-artikelLiefhebberLongreadNaast het nieuwsNieuws

Desert Mountains | USA Fotolongread

Van alle vliegvelden rondom Las Vegas heeft St. George Regional Airport in Utah verreweg de mooiste ligging. Geelbruin woestijnzand en roodbruine bergen op de achtergrond zorgen voor een prachtige omlijsting van het luchtvaartgebeuren. Tel daarbij op een afwisseling van zeer bijzondere gebaseerde en bezoekende vliegtuigen en een luchtvaarthobby minded airport staff en je hebt genoeg ingrediënten voor een topochtend. Dat ondervond ook redacteur Remco de Wit van Up in the Sky tijdens zijn bezoek aan dit vliegveld, dat zich op een kleine twee uur rijden van Las Vegas bevindt.

Splinternieuw
Het vliegveld van St. George ziet er splinternieuw uit en dat klopt ook: het is nog maar zes jaar oud. Op Google Maps is goed te zien dat het oude vliegveld (St. George Municipal Airport) aan de westkant van de stad geen uitbreidingsmogelijkheden meer had. Daarom is er in 2011 een nieuwe luchthaven geopend ten zuidoosten van St. George. Overigens is dit vliegveld gebouwd op het terrein van een andere oude luchthaven, die al sinds 1961 niet meer in gebruik was. Het nieuwe vliegveld heeft een oppervlakte van 487 hectare en een verharde start/landingsbaan met een lengte van ruim 2.800 meter.

Intensive care
SkyWest onderhoudt in opdracht van American Eagle, Delta Connection en United Express lijndiensten vanaf St. George met hun CRJ 200 Regional Jets naar respectievelijk Phoenix, Salt Lake City en Denver. Ook pakjesvervoerders Ameriflight en FedEx doen St. George op regelmatige basis aan. Op de luchthaven zijn 185 vliegtuigen/helikopters gestationeerd. Intermountain Life Flight heeft een eigen hangaar op St. George. Daarin staat een Beechcraft King Air stand-by als een vliegende intensive care unit. De King Air kan twee patiënten vervoeren plus vier specialisten en de vlieger. De andere twee King Airs van Life Flight hebben Salt Lake City als thuisbasis.

King Air Life Flight ©Remco de Wit

Bijzonder
Op Sint George Regional Airport is ook het Western Sky Aviation Warbird Museum gevestigd. Zij beschikken over een aantal bijzondere toestellen, zoals een Lockheed T-33, MiG 15 en Jet Provost. Tijdens het bezoek van Up in the Sky kwam een Beechcraft 2000A Starship op bezoek. Deze bizprop is een aparte verschijning met zijn twee duwmotoren en de afwezigheid van een staart. Er zijn er maar 53 van gebouwd in de periode 1983-1995. Maar het kan nog bijzonderder. Op Sint George Regional Airport was ook een Syberjet SJ-30-2 present. Deze zeer zeldzame bizjet heeft een landingsgestel dat wel wat weg heeft van dat van een F-16. Slechts acht toestellen van dit type hebben het daglicht gezien.

Dit is het veertiende artikel van een serie over luchtvaart in Las Vegas en wijde omgeving.

Beechcraft Starship ©Remco de Wit
Western Sky Aviation Warbird Museum ©Remco de Wit
6 St. George Airport ©Remco de Wit
Terminal St. George Airport ©Remco de Wit
Cessna Citation ©Remco de Wit
Lockheed T-33 copyright Remco de Wit
Brandweerauto St. George Airport ©Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button