De aarde is kwetsbaar en daar worden we vandaag aan herinnerd door Earth Day. Een ronde landingsbaan, batterijen die meer energie op kunnen slaan en vliegtuigen die elektrisch taxiën. De luchtvaart wordt steeds duurzamer gemaakt, maar hoe precies?
Elektrisch taxiën
Een Boeing 737 verbruikt per jaar ongeveer 200.000 liter brandstof tijdens het taxiën. Deze liters zijn te vermijden. Zo onderzocht KLM samen met WheelTug bijvoorbeeld de mogelijkheden om elektrisch te taxiën. Ook andere maatschappijen, zoals easyJet, voerden hier in het verleden testen mee uit. Een nieuwe elektrische hulpaandrijving in de neuswielen zorgt ervoor dat de straalmotoren pas vlak voor de start hoeven te worden gestart. Dit concept is niet alleen duurzamer, maar het vliegtuig is ook veel stiller tijdens het taxiën.
Vliegveld op zonne-energie
Een Indiaas vliegveld bouwde tussen 2013 en 2015 46.000 zonnepanelen op een veld van 45 hectare. Daarmee is de luchthaven de eerste ter wereld die geheel op zonne-energie werkt.
Batterijen
NASA heeft vorig jaar vijf groene concepten geselecteerd om de luchtvaart duurzamer te maken. Zo denkt NASA dat lithium-air batterijen bijdragen aan dit doel. Deze batterijen kunnen tot vijf keer zoveel energie opslaan als de lithium-ion batterijen van nu.
Biobrandstof
Takken, zaagsel en ander bosafval wordt normaal gesproken niet in het vliegtuig gestopt. Maar wél als deze eerst worden omgezet in biobrandstof. Boeing introduceerde in 2015 een duurzaam biobrandstofproject. Veel maatschappijen zijn overgegaan op biobrandstof en Los Angeles Airport ging als eerste luchthaven over op dit duurzame middel.
Cirkelvormige landingsbaan
De BBC bracht vorige maand een video naar buiten met een voorstel van een Nederlandse engineer om cirkervormige landingsbanen te gebruiken. Hesselink deed jaren onderzoek naar landingsbanen van de toekomst. Volgens hem zijn cirkelvormige landingsbanen efficiënter. Het grootste voordeel is volgens Hesselink dat vliegtuigen op ieder punt kunnen landen en opstijgen. Daardoor is het milieuvriendelijker omdat er in de lucht minder rondgecirkeld hoeft te worden. De taxitijd is hierdoor minder lang.