AirlinesFrequente reizigerNieuwsNL nieuwsOnderwerpVliegvelden

Tenerife wil naar Groningen

Vluchten van Groningen naar Tenerife; als het aan het toerismebureau van het Canarische eiland ligt, komen die er. Geïnteresseerde maatschappijen krijgen een forse subsidie. Dit blijkt uit documenten van de overheid.

Het Turismo Islas Canarias beloont maatschappijen die van Tenerife naar Groningen willen met een subsidie van 155.810 euro. Dit bedrag wordt overgemaakt als de carrier in een winter- en een zomerseizoen de verbinding aanbiedt. Bij alleen een zomerseizoen wordt er ruim 92.000 euro betaald, bij een winterseizoen is dit bijna 63.000 euro. Geïnteresseerde maatschappijen moeten uit één van die drie mogelijkheden kiezen.

Eisen
Aan de maatschappij worden wel een aantal eisen gesteld. Zo moet de route twee kalenderjaren gevlogen worden en moet de route binnen een jaar na de eerste aanvraag beginnen. In totaal moet een maatschappij 9360 stoelen aanbieden als er het hele jaar gevlogen wordt. Dit komt neer op 180 stoelen per week. Een Airbus A320 of Boeing 737 of vergelijkbaar model is in dit geval toereikend. Als een maatschappij slechts één seizoen vliegt, is het aantal stoelen lager.

Beoordeling
Geïnteresseerde carriers worden beoordeeld op het businessplan dat ze overleggen, op de capaciteit die ze aanbieden en op wat voor soort route ze bieden.

Sponsor
De verbinding naar Groningen is niet de enige verbinding die gesponsord wordt vanuit het Flight Development Fund. Ook maatschappijen die vluchten aanbieden naar onder andere Krakow, Helsinki, Porto, Lyon, Reykjavik en Parijs krijgen een bonus. In totaal staan er 24 routes op de lijst.

Lucratief
De meest lucratieve deal is de route tussen Las Palmas en Lyon. Die levert ruim 200.000 euro op. De maatschappij die de route tussen Las Palmas en Venetië of Las Palmas en Treviso gaat vliegen, krijgt met 108.000 euro het laagste bedrag. In totaal trekt het toerismebureau ruim 3,7 miljoen euro uit om maatschappijen te lokken.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button