Het gaat moeizaam met airberlin. Groot aandeelhouder Etihad wil dat de Duitse maatschappij ingrijpend verandert. Daardoor kwam tot half april maar iets meer dan de helft van de vluchten op tijd aan.
Dat is ruim 30 procent lager dan in de hoogtijdagen een jaar geleden. Volgens Air Berlin komt het door slecht winterweer, problemen met de luchtverkeersleiding en een nieuwe grondhandelaar. Maar volgens Bloomberg spelen ook frustraties bij het cabinepersoneel en de interne druk om te snijden mee.
Halveren
Etihad, grootaandeelhouder, wil dat de maatschappij kleiner wordt en zich meer op trans-Atlantische vluchten richt. Uiteindelijk moet de vloot gehalveerd worden. Daarom zijn al 40 toestellen aan Lufthansa geleased en zijn de tour-operator activiteiten aan TUI overgedragen.
Frustraties
De reorganisatie zorgt voor enorm veel frustraties bij werknemers. In een brief aan de directie liet het cabinepersoneel weten dat de omstandigheden ‘onbeschrijflijk’ zijn. Zo is de werkdruk extreem hoog, is op verschillende vliegvelden geen bagage afhandeling en zijn er op andere vliegvelden ruzies met de bagage afhandelaars.
AeroGround
Volgens een woordvoerder van airberlin hebben de problemen te maken met de nieuwe afhandelaar AeroGround. Die zou voor de check-in te oude apparatuur gebruiken en ook te weinig personeel inzetten. AeroGround heeft sinds kort 40 mensen van München naar Berlijn overgeplaatst om de problemen aan te pakken.