Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Verder uitstel Lelystad hangt in lucht
Nieuws

Verder uitstel Lelystad hangt in lucht

Michiel StolDoor Michiel Stol23/04/2017Update:24/04/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als alle partijen ‘heel stevig aan de bak’ gaan en alles vlekkeloos verloopt kan Lelystad op 1 april 2019 open. Er zullen nog ‘pijnlijke beslissingen’ komen. Als dit nu niet voortvarend wordt aangepakt, is de opening op 1 april 2019 niet haalbaar.

Dat schrijft staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu (I&M) Sharon Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. Een van de belangrijkste punten is het verruimen van de luchtruimcapaciteit, al jaren een pijnpunt voor verschillende partijen in de Tweede Kamer en daarbuiten.

Gateway Review
De brief van de staatssecretaris komt na een rapport van Gateway Review, een onderzoeksbureau dat in opdracht van IenM en LVNL heeft gekeken naar de mogelijk openstelling van vliegveld Lelystad Airport (LA) in 2019. De openstelling heeft al veel vertraging opgelopen en het Reviewteam moet bekijken of de nu vastgestelde planning van april 2019 haalbaar is.

Haalbaar
In het rapport meldt het team: “Het reviewteam is tot het oordeel gekomen dat het, geïsoleerd bezien, vrij waarschijnlijk is dat partijen erin zullen slagen om succesvol datgene te doen wat nodig is om de beoogde openstelling van LA per 1 april 2019 mogelijk te maken. Het management van de betrokken organisaties heeft inmiddels betekenisvolle stappen ondernomen om de gezamenlijke sturing van het programma te versterken en tot op bestuurlijk niveau te verankeren. (…)
Daarnaast is ons gebleken dat de realisatie van LA inmiddels een echte topprioriteit is geworden binnen LVNL. Verder is het afgelopen jaar een aantal nieuwe sleutelfunctionarissen aangetreden. Dit alles wijst erop dat de betrokkenen de lessen van het verleden hebben geleerd.”

©Remco de Wit

Risico’s
Maar dat de planning gehaald wordt, staat niet zomaar vast. Volgens het review team zijn er nog veel onduidelijkheden en risico’s, waaronder de eventuele bezwaren voor een uitbreiding van de vluchtbewegingen boven het gebied Amsterdam-Lelystad. Daarom waarschuwt het team “dat iedereen zich realiseert dat er nog tal van keuzes gemaakt zullen moeten worden die ergens pijn gaan doen.”

“Door geïnterviewden is aangegeven en uit de documentatie blijkt dat niet wordt uitgesloten dat er verstoringen komen die het kritieke pad in gevaar kunnen brengen”, stelt het rapport.

Niet volwassen
Het rapport vervolgt: “Wij hebben de voornemens gezien, we hebben mogen vernemen dat men in de nieuwe setting enthousiast aan de slag is, maar we hebben nog niet kunnen constateren dat het allemaal al op volwassen niveau functioneert.” Er wordt de kanttekening geplaatst dat dit gezien de korte aanlooptijd ook bijna niet mogelijk is.

Breder beleid
De openstelling van Lelystad Airport is niet het belangrijkste, volgens het Gateway Reviewteam. “De openstelling moet gezien worden in het kader van een breder luchtvaart beleid. We doelen in het bijzonder op de noodzakelijke concrete uitwerking – en inwerkingtreding daarvan – van de reeds op kabinetsniveau vastgestelde Luchtruimvisie.”
“Zonder die uitwerking en inwerkingtreding zal het vluchtvolume op LA op geen stukken na de omvang kunnen krijgen die is afgesproken in de Intentieovereenkomst die ten grondslag ligt aan het besluit tot openstelling van LA (45.000 vliegbewegingen per jaar). Daarmee zou niet alleen een bom komen te liggen onder de business case van LA, maar ook onder de versterking van de houdbaarheid van het luchtvaartbeleid in Nederland, waarvan Schiphol het kloppend hart is en moet blijven.”

Luchtruimvisie
De huidige Luchtruimvisie stamt uit 2012, waarin het toenmalige kabinet duidelijk maakte prioriteit te geven aan het realiseren van een goede luchtzijdige bereikbaarheid van Nederland als noodzakelijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse en de Europese luchtvaart. In de visie is onder meer beleid vast gesteld over de groei van het aantal vliegbeweging in het hoge en lage luchtruim en hoe civiele en militaire luchtvaart samen moeten gaan.

Voortgang
De staatssecretaris heeft aan de kamer laten weten dat ze een ‘twee sporen aanpak’ volgt. In het eerste spoor wordt programmatisch gewerkt aan de openstelling van de luchthaven per 1 april 2019. In het tweede spoor wordt gewerkt aan de uitwerking van de Luchtruimvisie. Daarmee wil ze zorgen dat de doorgroei van Schiphol en Lelystad niet in gevaar komen.

Definitieve duidelijkheid
Schiphol is ervan overtuigd dat de luchthaven op 1 april 2019 opengaat. In een reactie tegenover Up stelt de luchthaven: “Het is goed dat er nu definitieve duidelijkheid is over de startdatum voor Lelystad Airport voor commercieel verkeer. De haalbaarheid van de nieuwe datum wordt bevestigd door de onderzoeksbureaus Helios en Gateway. In nauw overleg met LVNL en I&M blijven wij inzetten op een snelle doorgroei van het aantal vliegtuigbewegingen om de achterstand zo snel mogelijk in te lopen. Voor toekomstige groei is van het grootste belang dat de Luchtruimvisie zo snel mogelijk wordt geïmplementeerd.”


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Lelystad Airport Schiphol Sharon Dijksma
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Michiel Stol
  • X (Twitter)

Redacteur. Michiel is freelance journalist, die vroeger zoals veel jongens piloot wilde worden. Dat is hij uiteindelijk toch niet geworden. Voor Michiel is het mooiste plekje op de wereld toch wel het strand achter het vliegveld van Sint Maarten.

Gerelateerde Artikelen

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025Redactie

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025Redactie

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025Redactie
Recent

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?