Volledige premium economy is populair en steeds meer maatschappijen bieden dit aan. Maar niet elke economy upgrade is een echte premium economy cabine.
Een aantal luchtvaartmaatschappijen bieden nog economy plus aan, wat inhoudt dat er alleen extra beenruimte is en een paar andere extraatjes. Bij echte premium economy krijgt men meer comfort door bijvoorbeeld een bredere stoel en een betere armleuning.
Samenwerking
Allianties en joint ventures tussen luchtvaartmaatschappijen groeien in invloed en omvang. Partners delen strategieën om ervoor te zorgen dat de maatschappijen aan de kwaliteitseisen voldoen.
Een voorbeeld van zo’n samenwerking is de recente lancering van Iberia’s premium economy. British Airways, IAG partner van Iberia, biedt al langer een echte premium economy class aan. Ook American Airlines onthulde een premium economy cabine. Iberia kon daardoor niet achterblijven op zijn partners.
Ervaring
“Mensen moeten eerst begrijpen wat premium economy is”, vertelt Marco Sansavini, hoofd commercieel directeur van Iberia Airlines, aan de website Travel + Leisure tijdens de onthulling van Iberia’s nieuwe premium economy cabine in Madrid. “Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden simpelweg dezelfde ervaring als economy class, met een beetje extra zitruimte. Dat is premium economy niet. Het is een aparte cabine met een eigen stoel en zijn eigen dienstverlening.”
Skyteam
De aangesloten maatschappijen bij Skyteam bieden ook steeds meer premium economy-diensten aan. Zo heeft Air France heeft een premium economy cabine en biedt daarmee stoelen die je zelf kan instellen en 40 procent meer beenruimte. Ook Alitalia heeft een aparte cabine voor de premium economy met 21 of 24 stoelen en 40 procent meer beenruimte. KLM heeft economy plus aan boord. Deze stoelen bieden 10 centimeter meer beenruimte en de rugleuning van de stoel kan verder naar achteren. De zone bevindt zich voor de economy class waardoor men eerder van boord kan.