Boeing neemt binnenkort een besluit over de lancering van een langere variant van de populaire B737. De fabrikant wil daarmee inspelen op de opmars van de Airbus A321neo, meldt Reuters op basis van interne bronnen.
De 737 MAX 10 moet het gat dichten tussen de 737 MAX 9 en de A321neo. De toestellen hebben een capaciteit van respectievelijk 178-220 stoelen en 185-240.
Landingsgestel
Het huidige karakteristieke model van de Boeing 737 zorgt echter voor problemen met bij ontwerpers van de vliegtuigbouwer. Door de extra lengte moet het landingsgestel hoger worden zodat de achterkant van het vliegtuig de startbaan niet raakt tijdens het opstijgen.
Tijd en geld
Om het onderstel geschikt te maken voor de verlengde variant is extra tijd en geld nodig. Hierdoor laten de eerste leveringen nog tot 2020 op zich wachten.
Beslissing
Boeing zegt dat een technische oplossing wordt gezocht zodat het vliegtuig op de Paris Airshow in de markt kan worden gezet. “Er is nog geen beslissing genomen over het wel of niet ontwikkelen van het vliegtuig”, aldus een woordvoerder van Boeing.
De fabrikant voorspelt dat er een markt zal zijn voor 1.000 toestellen.