fbpx
AirlinesKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessionalSchiphol Airport

Rijen op Schiphol: ander soort reiziger

Het aantal passagiers dat in de vakantieperiode via Schiphol reist, is in absolute aantallen niet heel erg veel hoger dan in de niet-vakantieperiodes. Wel is het een ander soort reizigers dat dezer dagen op de luchthaven vertoeft en dan gaat alles wat moeizamer.

KLM zegt dat gemiddeld tientallen reizigers per dag hun vlucht missen. Dit zou komen door de rijen bij de centrale beveiliging op Schiphol. Andere maatschappijen ervaren dat niet, wel signaleren zij ook knelpunten, zo blijkt uit een rondgang van Up in the Sky.

Transavia
Een woordvoerster van Transavia stelt dat alles op Schiphol de afgelopen dagen – de eerste piekdagen van de vakantieperiode – best goed verlopen is, ondanks de drukte. Ze heeft geen signalen gekregen dat passagiers hun vlucht hebben gemist als gevolg daarvan. “We hebben wel af en toe de gate iets langer opengelaten voor passagiers die op het laatste moment aan kwamen.”

TUI
Bij TUI hebben de afgelopen dagen twee kleine reisgezelschappen “hooguit een paar mensen” hun vlucht gemist. Een gezelschap kon direct worden omgeboekt. “Ik weet niet waardoor ze niet op tijd waren, of dit te maken had met de drukte,” aldus de woordvoerster. “Waarschijnlijk missen net zo veel passagiers hun vlucht op ‘gewone’ dagen.” Ze is ook op de luchthaven wezen kijken, daar was het druk.

Corendon
“We hebben de meivakantie nu grotendeels doorstaan, maar er zijn veel geluiden over de drukte. Het lijkt mij dat dit geĆ«valueerd moet worden, waarbij we naar de feiten moeten kijken, zodat we goed voorbereid zijn op de zomervakantie.” Corendon-ceo Steven van der Heijden is zaterdag op Schiphol geweest. “Ik heb het nog nooit zo druk gezien,” zegt hij.

Gestrest
Zijn reizigers klagen daar ook veel over en komen ‘gestrest’ aan boord. Bij Corendon hebben geen passagiers hun vlucht gemist, wel hebben ze ook de gate af en toe wat langer opengelaten zodat passagiers nog konden instappen na de officiĆ«le boardingtijd. Volgens de luchtvaart-veteraan mankeert er wel het een en ander aan de spreiding van de vluchten op Schiphol.

Bagagekarren
“Daarbij speelt nog iets anders,” stelt Van der Heijden. “Want het is helemaal niet zoveel drukker dan anders, maar we hebben wel te maken met een ander soort reiziger dan buiten de vakantieperiode.” Zo heeft de doorsnee vakantieganger koffers bij zich, die ingecheckt moeten worden. “Ze zijn vroeg op de luchthaven, waar ze met de bagagekarren de terminal al snel vullen en daar ook lang zijn.”

Rij
Bovendien is de vakantieganger in tegenstelling tot de frequente reiziger niet gewend aan de processen en de weg op Schiphol. Van der Heijden: “De vakantie-vierende passagier heeft ook nog heel veel handbagage bij zich, waar van alles in zit, zoals opladers en toiletspullen. De systemen bij de security slaan daarop aan, waardoor veel handmatig gecontroleerd moet worden en dan heb je een rij.”

Security
Alhoewel Schiphol zegt dat alle lanes in de pieken open zijn, stelt zowel Corendon als TUI dat er wellicht meer personeel ingezet kan worden bij de security. “Maar het echte probleem is de vakantiepiek, niet de reizigerspiek,” concludeert Van der Heijden. Afgelopen vrijdag was de eerste piekdag van het vakantieseizoen op Schiphol met 208.000 reizigers, zaterdag waren dat er 190.000 (geen piekdag), zondag 204.000 en maandag 207.000.

Rondje
Schiphol spreekt van een piekdag als er meer dan 200.000 reizigers op een dag gebruikmaken van de luchthaven. Dat geldt zowel vertrekkende, inkomende als transferpassagiers. Voor dit jaar zijn meer dan honderd piekdagen voorzien. KLM heeft haar passagiers opgeroepen op drukke dagen drie uur voor vertrek op de luchthaven te zijn. Een rondje luchthaven van Up, op maandag, leert dat lang niet alle mensen zich daaraan houden.

Balie
Zo kwamen passagiers een uur van tevoren opdagen, vertelde een Schiphol-medewerkster. “Die dachten dat ze zo door konden lopen.” Of anderhalf uur van tevoren, vertelde een KLM-medewerkster. “En dan schoten ze alsnog in de stress.” Wat ons ook opviel, waren de lange rijen bij de balies. Bijvoorbeeld bij die van Qatar. Waar passagiers ruim van te voren stonden, te wachten, tot de balie openging.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button