AirlinesColumnKLMNieuwsOnderwerp

Star heeft beste kaarten tegen Norwegian | Analyse

“Het piept en kraakt op de Atlantic, de kurk waar menig gevestigde maatschappij op drijft. Nieuwkomers eisen hun deel op en dat is terug te zien in de cijfers. Trouble on the Atlantic.”

Zo begon het artikel ‘Trouble on the Atlantic‘ in augustus vorig jaar op Up. De nieuwkomers zijn inmiddels flink doorgegroeid en sommige gevestigde maatschappijen proberen zich te verdedigen. Vooralsnog heeft Star Alliance de beste kaarten.

Strijd
De belangrijkste spelers bij Star Alliance aan weerszijden van de Atlantische Oceaan zijn United Airlines en Lufthansa*. Luchtvaartsite FlightGlobal heeft onlangs een video voor intern gebruik ingezien van Scott Kirby, bestuursvoorzitter van United. Kirby stelt daarin dat zijn maatschappij de strijd aangaat met de low cost long-haul maatschappijen. “We moeten agressiever de concurrentie aangaan en dat is wat we zullen doen”, zo zei hij.

Prijsdumping
Belangrijkste troef daarin is meer connectiviteit op de Newark-hub. Veel groei komt er echter niet. “We zullen met de economische groei meebewegen”, zegt Kirby. Een grote kracht zijn de relatief hoge prijzen. Volgens Kirby heeft United de prijzen op routes tussen belangrijkste atlantische markten van Star Alliance ‘maar’ met 10 procent hoeven verlagen. “Oneworld en SkyTeam hebben op routes tussen hun kernmarkten de prijzen met respectievelijk 20 en 30 procent verlaagd”, aldus de bestuursvoorzitter. “Wij hebben het dus veel beter gedaan wat betreft prijsdumping vanwege de concurrentie met maatschappijen als Norwegian.”

©Lufthansa

Grote routes
Met name Norwegian wordt bij naam genoemd in de video. Norwegian opereert vooral vanuit Londen, Parijs en Scandinavië. Met name Parijs en Londen zijn de grote routes, met veel potentiële passagiers. Parijs is natuurlijk SkyTeam territory met Air France en ook Delta. Op de route VS-Londen is, uiteraard, British Airways (oneworld) een grote speler. Maar ook Delta met het 49 procentsbelang in Virgin is een belangrijke partij op die markt. Het is dan ook niet gek met zoveel overlap dat Delta hard getroffen is.

Dichtgetimmerd
Norwegian is beperkt vertegenwoordigd in de Lufthansa-landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Er zijn van of naar steden in die landen niet zoveel routes, en de routes die er zijn, zijn binnen Europa. Lufthansa vliegt veelvuldig naar de andere kant van de Atlantische Oceaan, en United voert dus de concurrentie ook op. Met low cost dochter Eurowings timmert Lufthansa de markt verder dichten ook (semi-)concurrent airberlin helpt nog een handje. Omdat er niet heel veel Europese vluchten van Norwegian zijn vanuit die landen, zullen er ook niet snel transatlantische vluchten komen. De hub-functionaliteit is belangrijk om vliegtuigen te vullen. Norwegian heeft dat bijvoorbeeld meer op Londen en Parijs.

Uitbreiding
Met de 737 MAX is Norwegian van plan vanaf Ierland met grote frequentie naar Noord-Amerika te vliegen, dat zijn oneworld-routes. Norwegian Argentina is in de maak voor vluchten naar Spanje, waar Iberia (oneworld) en Air Europa (SkyTeam) last van zullen krijgen. Ook lijkt uitbreiding van Londen en Parijs nog lang niet klaar. Er gaan al een tijdje geruchten dat de prijsvechter ook vanuit Amsterdam naar de VS wil vliegen. Dat zou slecht nieuws zijn voor Delta en KLM. De helft van alle long-haul vluchten van de Nederlanders gaan naar het westen, een kleine 25 per dag. Delta gooit daar nog eens twintig vluchten bovenop. Met concurrerende vliegbewegingen vanaf Amsterdam heeft Norwegian zich gevestigd dan op alle belangrijke SkyTeam hubs van Europa.

Terugvechten
De gevestigde orde zit natuurlijk niet stil. Delta probeert terug te vechten met basisprijzen voor economy. Dat pakte ruim tien jaar geleden op binnenlandse routes in de VS echter desastreus uit. De SimpliFares werden weer teruggedraaid toen het bedrijf failliet ging. Daarnaast introduceert Delta een nieuwe premium economyclass, wat de zakenreiziger moet aantrekken. Air France probeert Boost op te richten, maar voordat dat een feit is, is Norwegian allang de gevestigde low-cost orde op Parijs. IAG, moeder van BA en Iberia, gaat voortvarender te werk. Low cost long-haul maatschappij Level start al in juni vanaf Barcelona. Een slimme plek om te beginnen, er is immers nog geen (low cost) concurrentie daar en Iberia vliegt vooral vanaf Madrid. Er is goed naar Eurowings gekeken.

Gevaar
Norwegian is niet de enige uitdager. WestJet en JetBlue zien ook mogelijkheden. Daarnaast zijn Wow Air en Icelandair geduchte concurrenten. Met een overstap op het strategisch gelegen Reykjavik in met niet heel veel vertraging een variëteit aan routes binnen handbereik. De beide IJslanders hebben weer goed naar de hubfunctionaliteit van de golfmaatschappijen gekeken en kopiëren dat simpelweg. Nu al trouble on the atlantic en we staan nog maar aan het begin.

(c)Wow Air

*SAS is natuurlijk ook onderdeel van Star Alliance en heeft veel concurrentie van Norwegian. Vergeleken met SAS zijn Lufthansa en United de ‘powerhouses’ binnen Star. Daarom is SAS buiten beschouwing gelaten.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button