Boeing wil dat de Amerikaanse regering een onderzoek begint tegen concurrent Bombardier. De Canadese vliegtuigbouwer zou onterechte subsidie ontvangen hebben bij de bouw van de CSeries, meldt Reuters. Boeing heeft daarom een klacht ingediend bij het ministerie van commercie.
De CSeries vormen een directe concurrent voor de kleinere versies uit de 737 family, zoals de 737-700. Volgens Boeing is Bombardier begonnen aan een “agressieve campagne om CSeries te dumpen in de Verenigde Staten.” Bombardier zou hierbij “geholpen worden door illegale subsidies van de regering”, stelt de vliegtuigbouwer uit Seattle.
Embraer
Boeing is niet de enige vliegtuigbouwer die protesteert tegen de subsidie die Bombardier kreeg, eerder maakte ook Embraer al bezwaar. De Braziliaanse bouwer heeft met de E-Jets ook directe concurrenten voor de CSeries in huis.
Delta Air Lines
Volgens Boeing heeft Bombardier vorig jaar de CSeries voor een “absurd lage prijs” aangeboden aan Delta Air Lines. Delta tekende uiteindelijk voor 75 CS-100’s. In een eerder stadium verkoos United Airlines Boeing boven Bombardier. Daarna zette Bombardier de CS-100 volgens Boeing voor slechts 19,6 miljoen dollar per stuk in de markt, terwijl de productiekosten voor één toestel 33,2 miljoen dollar zouden bedragen.
Geen bestaansrecht
De Amerikanen stellen in de klacht dat de CSeries geen bestaansrecht zouden hebben zonder de subsidies die de Canadese overheid aan Bombardier gaf. Canada pompte de afgelopen jaren miljarden dollars in het project van Bombardier. Na veel vertragingen en kostenoverschrijdingen maakte het toestel in 2016 de eerste vlucht.
Toeslag
Het ministerie van commercie laat weten dat de klacht grondig bestudeerd zal worden. Als de klacht gegrond verklaard wordt, kunnen er extra toeslagen gerekend worden voor CSeries die verkocht worden in de Verenigde Staten. Op deze manier komt de verkoopprijs uit rond de productieprijs. In de praktijk betalen maatschappijen vaak minder omdat ze kortingen krijgen.