Naast het nieuwsNieuwsOpmerkelijk

Factcheck: Meer vliegen bij lage olieprijs?

“De lange rijen bij de security ontstaan (onder andere) doordat er bij een lage olieprijs meer gevlogen wordt”, aldus het webcare-team van Schiphol. Een andere belangrijke reden zou zijn dat de vliegtuigen groter worden.

Up checkte beide beweringen.

Olieprijs
De prijs voor een vat olie (we gaan steeds uit van Brent) stond dit weekend op een kleine 52 dollar. In de jaren 2011 tot en met 2013 was dit ongeveer 110 dollar. Toen zat Schiphol op 50 miljoen passagiers, dit jaar zullen het er 65 miljoen of meer worden. Het makkelijke antwoord is dus: ja, er wordt meer gevlogen bij lagere olieprijs. Maar dit antwoord is ook veel te kort door de bocht.

Sinds 9/11 in 2001 is het een rare tijd geweest voor de economie. De aanslagen maar ook het wereldwijde banken- en leningenprobleem. (Spaar)rentes die afnamen wat weer een vlucht in grondstoffen tot gevolg had. Uiteraard gebeurde er nog wel meer in de wereld. Hoe dan ook, een eerlijke vergelijking van de huidige situatie met de periode na 2001 is het niet.

Tussen 1985 (na de oliecrisis) en 2003 schommelde de olieprijs wat, maar bleef de prijs rond de 25 dollar per vat. Een mooi stabiel uitgangspunt. 2001 laat een perfect gemiddelde olieprijs zien vergeleken met de 15 jaar daarvoor. In die vijftien jaar met stabiele olieprijzen groeide het aantal passagiers overigens ook met 75 procent.

In 2001 zag Schiphol bijna 40 miljoen passagiers. De olieprijs is in 2017 ruim twee keer zoveel geworden als 2001. Dan zou het aantal passagiers minder moeten zijn. Maar dat is niet zo, er zijn ruim anderhalf keer zoveel passagiers. Ook het aantal vliegbewegingen nam toe van 432 duizend naar een verwachte 500 duizend in 2017.

Een lagere olieprijs betekent meer passagiers: grotendeels niet waar

-het heeft natuurlijk met veel meer factoren te maken

Grotere vliegtuigen
De stelling wordt gedaan door Schiphol, dus van die gegevens gaan we uit. Die zijn redelijk makkelijk gecheckt, een kwestie van het aantal passagiers door vliegbewegingen delen. Of de vliegtuigen dan ook echt groter zijn weet je nog niet, maar dat werd vast niet bedoeld. Cargovluchten hebben we dan niet er uitgefilterd, maar oke. Zo heel veel zal dat niet uitmaken.

Het gemiddeld aantal passagiers per vliegtuig neemt toe van 91 in 2001 naar 132 in 2016. Een plus van 45 procent. Kortom:

grotere -dan wel vollere- vliegtuigen: waar

Security
Uiteraard heeft het geen 1-op-1 relatie met de security. Er is centrale security gekomen, dus dat is totaal anders dan de gatesecurity en het is (onder andere) daarom niet te vergelijken. Je kan security bijvoorbeeld ook lanes bijbouwen. Dat dat niks met de olieprijs te maken heeft of met de grootte van vliegtuigen snapt Schiphol ook wel. Na wat ophef kwam er al snel de tweet van het webcare-team dat het een veel te kort door de bocht antwoord was.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer
Back to top button