fbpx
LiefhebberLongreadNaast het nieuwsNieuws

AvGeek Bedevaartsoord | USA Fotolongread

Desert storm
Zandstormen teisterden Victorville (in de woestijn in Zuid-Californië) tijdens het bezoek van Up in the Sky-redacteur Remco de Wit. Maar wat een interessant vliegveld is dat Victorville, of beter gezegd Southern California Logistics Airport! Het ligt op zo’n anderhalf uur rijden van Los Angeles in de zuidwest hoek van de Mojave woestijn. Het gebrek aan landschappelijke schoonheid wordt (voor de luchtvaartenthousiast) ruimschoots gecompenseerd door oude en nieuwe vliegtuigen in alle soorten en maten. Geen wonder dat Victorville welhaast een bedevaartsoord is voor aviation lovers.

Lang
Southern California Logistics Airport is een groot vliegveld met twee start/landingsbanen. De kortste heeft een lengte van bijna 2,8 kilometer en de langste meet zelfs 4,6 kilometer. Het vliegveld wordt vooral gebruikt door zaken- en vrachtmaatschappijen en voor de aanvoer van troepen voor het vlakbij gelegen Army National Training Center (Fort Irwin). Allerlei soorten bedrijven op het gebied van opslag, ontmanteling, schilderen, onderhoud en testen hebben er hun thuisbasis. Denk bijvoorbeeld aan Boeing, General Electric, Pratt & Whitney en Federal Express.

Southern California Logistics Airport Copyright Remco de Wit

Boneyard
Maar het meest bekend is Victorville natuurlijk vanwege de opslag en sloop van afgedankte airliners. Daar staan er een paar honderd van in verschillende stadia van aftakeling. Verantwoordelijk hiervoor is Southern California Aviation, tegenwoordig luisterend naar de naam ComAv. Dit bedrijf heeft ruimte voor de opslag van in totaal 500 vliegtuigen en kan 20 vliegtuigen tegelijk ontmantelen (end-of-life-solution). Het gaat dan om toestellen van het type Airbus A310 en A320, Boeing 737, 747, 757 en 767, en (McDonnell) Douglas DC-10 en MD-11.

Normandië
Van 1941 tot 1992 was Victorville Airport een vliegbasis van de Amerikaanse strijdkrachten. In de oorlog werd het veld gebruikt door trainingskisten als de T-6 Texan en de BT-13 Valiant. Ook vliegers op het Waco CG-4 zweefvliegtuig kregen hun training op Victorville. De zweefvliegtuigen speelden een belangrijke rol tijdens de invasie in Normandië. In de naoorlogse jaren was Victorville eerst een opslagplaats voor overbodig geworden vliegtuigen en later een fighterbasis van de United States Air Force. Gebaseerde toestellen waren onder andere de F-86, F-102, F-105 en de Phantom. Van dit laatste type is nog een exemplaar als poortwachter aanwezig op Victorville Airport.

Phantom als gate guard Copyright Remco de Wit

Australië
In 1950 werd het toenmalige vliegveld bij Victorville vernoemd naar Harold George. Hij was tijdens de Eerste Wereldoorlog een ‘aas’ en was ingedeeld bij het 185e en 139e Aero Squadron. In de Tweede Wereldoorlog diende hij bij de Far East Air Force in de Filippijnen. Hij leidde de luchtoperaties ter verdediging van de eilanden in Manila Bay. Na de terugtrekking in Australië stierf hij in 1942 tijdens een vliegtuigongeluk bij Darwin, Northern Territory.

Moviestar
Southern California Logistics Airport heeft een rol gespeeld in heel wat films, televisieseries en reclames. Dat komt niet alleen door het fantastische klimaat, maar ook door de aanwezige startbaan (een na langste van de United States), de beschikbaarheid van verschillende soorten hangars en andere luchthavengebouwen en de achtergrond, in de vorm van verlaten woestijn. The Fast and The Furious, The Hulk, Oceans 11, JAG, de Man van Zes Miljoen en talloze luchtvaartfilms zijn allemaal (gedeeltelijk) opgenomen op het vliegveld bij Victorville

Dit is het zestiende artikel van een serie over luchtvaart in Las Vegas en wijde omgeving.

Lockheed L-1011 Tristar Copyright Remco de Wit
Boeing 727 Copyright Remco de Wit
DC-10-40 Copyright Remco de Wit
DC-10-30 Copyright Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button