fbpx
NieuwsOnderwerpenProfessionalVliegvelden

Rollend grondpersoneel in nieuwe terminal Jakarta

De nieuwe terminal van het internationale vliegveld Soekarno-Hatta in Indonesië is vanaf maandag ook voor internationale vluchten geopend. Ze worden daar onder meer geholpen door personeel op skates.

De verhuizing van Garuda naar Terminal 3 is daarmee voltooid. In augustus 2016 gingen al de binnenlandse vluchten over.

Garuda
Om 6.10 uur zal dan de eerste internationale vlucht van Garuda Indonesia naar Singapore vertrekken. Dit markeert de verhuizing van terminal 2 naar terminal 3 voor Garuda. “We openen eerst alleen het hoofdgebouw van de terminal,” vertelt technisch directeur van het vliegveld, Djoko Murjatmodjo. “Daarom zal momenteel alleen Garuda gebruik maken van de terminal.”

Rustgevende tuin
De terminal is van alle gemakken voorzien, inclusief in een rustgevende tuin en grondpersoneel dat op skates door de terminal gaat om reizigers zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. Daarnaast zijn er 65 douane balies en 30 self-service balies. De veiligheidscontroles worden met full body scanners uitgevoerd. Er zijn 17 parkeerplaatsen voor vliegtuigen, waarvan drie de Airbus A380 kunnen ontvangen.

[su_youtube url=”https://youtu.be/jcOyJBb0MB8″ width=”640″ height=”380″][su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=jcOyJBb0MB8″ width=”640″ height=”380″ class=”MauritsV”][/su_youtube]

Internationale vluchten
Het is de bedoeling dat alle internationale vluchten naar terminal 3 verhuizen. Maar omdat pier 1 en 2 nog gebouwd moeten worden, zal dat naar verwachting niet eerder zijn dan augustus. De verkeersleiding van het vliegveld is er al wel klaar voor. Het gebied rond de terminal is voorzien van een advanced service movement guidance and control system (A-SMGCS), dat de bewegingen op het vliegveld volledig in kaart brengen. Als de terminal volledig operationeel is, verwacht de directeur gemiddeld 80 vliegbewegingen per uur.

De Daily Mail Australia maakt een wandeling door de nieuwe terminal en deelde deze foto’s.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Michiel Stol

Redacteur. Michiel is freelance journalist, die vroeger zoals veel jongens piloot wilde worden. Dat is hij uiteindelijk toch niet geworden. Voor Michiel is het mooiste plekje op de wereld toch wel het strand achter het vliegveld van Sint Maarten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button