KLM vliegt momenteel met een Boeing 767-400ER van Delta. Dat bevestigt een KLM-woordvoerster desgevraagd tegen Up in the Sky.
Bij KLM is sprake van krapte in de vloot. De maatschappij heeft geen back-up voor de begin april uitgevallen Boeing 787-9 Dreamliner.
Schrappen
In de afgelopen weken is om die reden al regelmatig één van de drie dagelijkse vluchten naar New York JFK geschrapt. Nu is er een oplossing gevonden; een zeventien jaar oude 767 van Delta.
Wet-lease
De inzet van de 767 is een zogenoemde wet-lease, het is dus een Delta vlucht met Delta personeel aan boord en dito service. Het KLM-personeel is niet gecertificeerd om met dit type toestel te vliegen. Het toestel wordt ingezet voor vlucht KL641 naar New York JFK.
Indeling
De Delta 767-400ER is wat kleiner dan de Dreamliner. De businessclass telt wel meer zitplaatsen; veertig, ten opzichte van dertig bij KLM. Beide vliegtuigen hebben full-flat stoelen. Bij Delta staan ze naast elkaar in een 1-2-1 opstelling. Daardoor is er wat minder privacy dan bij de schuine opstelling van KLM. De Delta 767 heeft minder economy comfort-stoelen aan boord dan de 787-9, respectievelijk 28 en 48.
Economy voordeel
De economyclass-cabine is ook kleiner, 216 stoelen bij KLM en 178 bij Delta. Een voordeel is de opstelling. KLM kent een 3-3-3 opstelling. De Boeing van Delta heeft in economy een 2-3-2 opstelling, waardoor er wat meer privacy is. In totaal is er bij Delta plek voor 243 passagiers, dat zijn 51 minder dan bij KLM.
Slechte periode
Het is geen goede periode voor de Dreamliners van KLM. Begin april stond een Boeing 787-9 wegens een technisch mankement een week in Rio de Janeiro. Vorige week bleek dat een Dreamliner uit de KLM-vloot al een paar weken aan de kant staat. Het toestel met registratie PH-BHF.
Reparatie
“Het klopt dat er een Dreamliner al wat langer in reparatie staat. Het betreft een schade aan de buitenkant van het vliegtuig veroorzaakt bij de grondafhandeling,” aldus een woordvoerster van KLM daarover. “Aangezien het helaas een forse schade is, moet een complexe reparatie plaatsvinden die veel tijd in beslag neemt.”
Mankement
Desondanks hoopt KLM dat het toestel “binnen afzienbare tijd weer de lucht in gaat.” Begin april strandde al een Dreamliner van KLM in Brazilië. De 787 met registratie PH-BHA kampte met een technisch mankement. Toen werd er wat geschoven in de vloot om de vluchten op te vangen. Dat betekende meer vertraging en andere vertrektijden.