Het is druk op Schiphol, erg druk. Dat leidt regelmatig tot lange rijen, met name bij de centrale security waar handbagage en passagiers worden gecontroleerd.
Schiphol en KLM zijn door demissionair staatsecretaris Sharon Dijksma uitgenodigd om te komen praten over oplossingen om die wachtrijen te beperken. Een oplossing kan zijn dat de luchthaven op meer momenten alle securitylanes openstelt.
Piekdagen
Dat zegt een woordvoerder van Schiphol desgevraagd tegen Up in the Sky. “Het zou kunnen dat je op meer momenten alle lanes openzet,” aldus de woordvoerder. De luchthaven heeft vastgesteld dat er sprake is van piekdagen wanneer er meer dan 200.000 reizigers op een dag via Schiphol reizen. Dit jaar zijn meer dan honderd van dit soort dagen voorzien. Ruim een kwart van het kalenderjaar.
Timing
Binnen die piekdagen, zijn er zogenoemde piekmomenten, vooral in de vroege ochtend en aan het eind van de middag cq begin van de avond. Dat zijn de momenten waarop de luchtvaartmaatschappijen het liefst vliegen. Zo kunnen zij reizigers optimale verbindingen bieden en het is prettig voor de passagiers. Schiphol baseert de timing van de piekmomenten op basis van de informatie die zij van de luchtvaartmaatschappijen krijgt.
KLM
“Het is dan ook goed dat KLM ook is uitgenodigd door Dijksma. We krijgen de prognoses van hen en andere maatschappijen natuurlijk, KLM is de grootste,” aldus de woordvoerder van Schiphol. De afgelopen tijd is gebleken dat de prognoses, waar Schiphol de capaciteit op afstemt, niet overeenkomen met de feiten, waardoor er regelmatig lange rijen staan. “De prognose wijkt af van de werkelijkheid.”
Opgerekt
De luchthaven stelt de piekmomenten -lees de openstelling van de lanes- in de meivakantie al te hebben opgerekt. “Maar je ziet toch dat de piekdrukte buiten de voorspelde momenten valt. Dan moet je je afvragen waar dat door komt en wat je eraan kunt doen.” Vaker alle lanes openstellen zou dus een oplossing kunnen zijn. De inzet van meer beveiligingsmensen per lane niet.
Vliegende
Die inzet staat vast op vijf mensen per lane, op alle dagen en momenten, met als enige uitzondering een zesde ‘vliegende keep’ per twee lanes. Schiphol: “Die kan worden ingezet bij lanes waar op bepaalde momenten bijzonder veel handbagage handmatig gecontroleerd moet worden omdat de scan aangeeft dat er iets verdachts of iets niet duidelijk te zien is.”
Overleg
De luchthaven heeft woensdag regulier overleg met de beveiligingsbedrijven, waarbij ook de meivakantie geëvalueerd wordt. “Wij huren de bedrijven in voor de beveiliging, we horen graag wat hun bevindingen zijn, zoals altijd tijdens het reguliere overleg. De focus zal nu zeker op de meivakantie liggen, omdat daar wat meer aandacht voor is geweest dan gebruikelijk,” aldus Schiphol.
Datum
De woordvoerder wil niet speculeren over mogelijke andere oplossingen om de wachtrijen te verkorten, zoals lanes bijbouwen. “Op een luchthaven ontstaat altijd wachttijden, ook op piekmomenten als alle lanes open zijn.” Er is nog geen datum afgesproken voor het overleg tussen Dijksma, Schiphol en KLM.