Alitalia is een stap dichterbij een faillissement. Na het weggestemde reddingsplan vorige week door haar personeel blijkt het niet mogelijk om de maatschappij een nieuw leven in te blazen.
De aandeelhouders van Alitalia waren in een crisisoverleg unaniem over het ontbreken van haalbare alternatieven op korte termijn. De raad van bestuur van de maatschappij heeft besloten om de Italiaanse regering te vragen haar onder toezicht te plaatsen van een bijzonder bewindvoerder.
Het vliegschema gaat vooralsnog door zoals gepland.
Procedure
Bewindvoerders van de Italiaanse regering zullen zich nu buigen over de toekomst van de maatschappij. Zij bepalen welke alternatieven er nog zijn: een zelfstandig voortbestaan in afgeslankte vorm, een ontmanteling of een (gedeeltelijke) verkoop. Als er geen opties zijn is Alitalia failliet. De Italiaanse wetgeving zorgt ervoor dat er een overbruggingskrediet komt om de herstructurering te beginnen.
Voorstel
Alitalia stelde voor om 1.600 medewerkers te ontslaan en het salaris van het personeel te verlagen. Hiermee moest 2 miljard euro worden bespaard. Dit stuitte net als eerdere plannen op weerstand. CEO Cramer Ball noemde de plannen eerder cruciaal voor de toekomst van de maatschappij.
Steun
De maatschappij had vorige week uitstel van betaling aangevraagd, maar de Italiaanse regering kwam daarna met 400 miljoen euro aan steun. Van nationaliseren leek echter geen sprake. Minister van Transport Graziano Delrio gaf eerder aan dat er geen kans bestaat dat de overheid opdraait voor Alitalia.
Aandeelhouders
Sinds 2014 is Etihad een van de aandeelhouders met een belang van 49 procent in het bedrijf. Het andere aandeel is van de Italiaanse luchtvaartholding CAI. Wat een faillissement voor de aandeelhouders betekent is niet duidelijk.
Schok
Minister Carlo Calenda van industrie voorspelde eerder deze week dat een faillissement een grote schok zal betekenen voor de economie van Italië.
AF-KLM
Alitalia had tot 13 januari een joint-venture met Air France-KLM, maar de Italianen beëindigden de samenwerking om een eigen netwerk uit te bouwen. De maatschappij breidde daarna uit op Amsterdam met extra vluchten in het zomerseizoen, in de plaats van KLM. Alitalia zit met KLM nog wel in de trans-Atlantische joint-venture, samen met Delta. Ook had de luchtvaartgroep tot en met 2015 een aandeel in Alitalia.