fbpx
Business JetsColumn GoofNieuwsNL NieuwsOnderwerpenOpinie

De RFP van de BBJ van WA | Column GB

Een collega belt me op. Een artikel op Upinthesky, door mij geschreven, zou aangehaald zijn in verband met de vervanging van de PH-KBX. Meer precies: een Nederlandse journalist heeft op Upinthesky gelezen, dat ene Goof Bakker al in mei 2016 op EBACE van Boeings BBJ-directeur David Longridge gehoord heeft, dat er een RFP (Request for Proposal) voor een BBJ was neergelegd. Door de Nederlandse overheid.

Klopt. Herinner ik me nog goed. Ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik niet precies wist wat een RFP was. Ik ben een eenvoudige Cessna-vlieger, en weet wel wat van antieke bommenwerpers. Maar de precieze gang van zaken bij de aanschaf van regeringstoestellen, die ken ik niet. De term ‘RFP’, die Longridge op de EBACE-stand gebruikte, kende ik niet. Mijn beter ingevoerde maatje Erik Brouwer, die naast me stond, legde me ter plekke uit wat er met deze drie letters bedoeld wordt. Vandaar dat ik me het precies herinner.

De aanleiding was overigens mijn vraag over Koning Alexanders type-rating, die toen net in het nieuws was. Of die iets te maken had met een eventuele aanschaf van een BBJ, vroeg ik Longridge.

Die wuifde mijn vraag weg met wat grappig-bedoelde onzin over een beweerdelijk bestelde regerings-747, waarin plaats zou zijn voor hele kasten vol wooden shoes, alsmede twee Nederlandse voetbal-elftallen. En kwam daarna toch opeens met het nieuws van die RFP voor de BBJ!

Ik weet ook nog dat het mij verwonderde dat, toen ik dit gesprekje op Upinthesky beschreef, er geen reactie van andere media kwam. Was toch wel flink nieuws, dunkte me. Die reactie komt er dus nu toch, opeens, een jaar later, naar aanleiding van de kamervragen die D66 (pdf) zeer recent over dit onderwerp stelde.

Laat ik voorzichtig zijn: het lijkt er een beetje op of Boeing eerder in de race was dan de anderen. Wat weer de verdenking post zou kunnen doen vatten dat de concurrenten (Airbus, Embraer, Bombardier) voor de vorm pas in juni of juli om een dergelijke RFP is gevraagd?

Erik Brouwer meldt me desgevraagd dat een werknemer van Embraer hèm weer verteld had, dat er weliswaar een verzoek om informatie binnen was gekomen, maar dit zodanig opgesteld was, dat daar al min-of-meer een gemaakte keuze uit naar voren kwam. Dat had blijkbaar de lust voor de Brazilianen om nog op deze rijdende kar te springen bekoeld. Zou ook weer in een bepaalde richting kunnen wijzen.

Zullen we daarom voorzichtig zeggen: wordt vervolgd?

Goof Bakker

BBJ informatie op EBACE ©Goof Bakker

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button