fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenProfessional

Air France dochter Boost stap dichterbij

De onderhandelingen tussen pilotenvakbond SNPL AF en de directie van Air France over Boost zijn beëindigd, meldt Les Echos. Air France legt de bonden nu een voorlopig akkoord voor.

Volgens AF-KLM CEO Jean-Marc Janaillac ligt er een “positief, ambitieus en evenwichtig compromis.” Air France hoopt dat de pilotenbonden uiterlijk 31 mei akkoord gaan met het voorstel, om uitstel van Boost te voorkomen.

Het voorlopige akkoord omvat ook andere voorstellen van Trust Together, het toekomstplan van Air France waar Boost onderdeel van is. Zo wordt personeel gevraagd om op medium-haul vluchtschema’s een rustdag in te leveren. Daarnaast wordt de cabine van de Airbus A330 en A350 aangepast. Door de maatregelen moet de productiviteit toenemen.

Productiebalans
De partijen proberen al maanden tot een overeenkomst te komen. In februari stemden de piloten ‘voor’ het plan, maar de pilotenbonden zaten niet op een lijn. De bonden konden het niet eens worden over de scheve groei van de productiebalans binnen Air France-KLM. Air France groeit minder snel dan KLM wat betreft het vluchtaanbod, tot ontevredenheid bij een deel van de partijen.

Het is de bedoeling dat in het najaar de eerste vlucht van Boost vertrekt.

Dochter
Boost moet een 100 procent dochter worden van Air France met 18 medium-haul en 10 long-haul vliegtuigen. Door goedkoper nieuw geworven cabinepersoneel in te zetten hoopt Air France met Boost uitgaven te besparen op verlieslijdende routes. De piloten bij Boost worden dan gedetacheerd van Air France. Air France hoopt hiermee beter bestand te zijn tegen de concurrentie van onder andere golfmaatschappijen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button