Royal Schiphol Group bouwt extra lanes en zet ook vaker meer lanes open, zo maakt de luchthaven bekend. De afgelopen weken stonden er op diverse momenten lange rijen op de luchthaven.
Een woordvoerder van de luchthaven zegt tegen Up in the Sky: “Met name voor en na de piekmomenten zullen we meer mensen inzetten.” Er zijn dan meer lanes open. “Op de piekmomenten zelf staan we al met maximale bezetting.” Up meldde eerder al dat deze maatregel eraan kwam. In vertrek 2 komen twee extra securitylanes.
Meer lanes
Naast de inzet van extra medewerkers plaatst Schiphol twee extra securitylanes in vertrekhal 2, zodat meer reizigers tegelijkertijd door de controle kunnen. “Deze lanes moeten voor de zomer geplaatst zijn”, zegt een woordvoerder tegen Up. “De lanes zullen er niet zo uit zien als de andere, maar ze hebben wel dezelfde capaciteit.”
55
Vlak voor de start van de vakantieperiode opende de luchthaven, vooruitlopend op de drukte, een tijdelijke vertrekhal als overloop voor vertrekhal 1, van waaruit de bulk van het Europese verkeer vertrekt. Die nieuwe hal kent zes securitylanes. De al bestaande vertrekhal 1 telt er vijftien, vertrek 2 dertien, vertrek 3 veertien en vertrek 4, van waaruit vooral low-cost airlines vertrekken, vijf. In de zomerperiode zullen er dus 55 lanes zijn.
Evaluatie
Schiphol zegt dit te doen na een evaluatie van de meivakantie. Schiphol neemt deze maatregel om de wachttijden van reizigers bij de securitychecks te verminderen en passagierspieken beter op te vangen. De maatregel komt bovenop de al bestaande zomermaatregelen en al eerder ingeplande extra securitymedewerkers. “Tijdens de meivakantie zijn al extra securitymedewerkers ingezet op Schiphol, maar op bepaalde momenten blijken er nog meer nodig te zijn. Samen met de securitybedrijven bepalen we nu hoeveel extra medewerkers we op andere drukke dagen moeten inzetten”, aldus het persbericht.
Ontspannen
“De collega’s van de beveiligingsbedrijven werken hard om alle reizigers een veilige en ontspannen start van hun reis te bieden, maar uit de evaluatie blijkt dat zij op piekdagen nog meer extra collega’s dan gepland nodig hebben om dat te doen,” zegt CEO Jos Nijhuis van Schiphol.
Vliegende
Die inzet staat vast op vijf mensen per lane, op alle dagen en momenten, met als enige uitzondering een zesde ‘vliegende keep’ per twee lanes. Schiphol: “Die kan worden ingezet bij lanes waar op bepaalde momenten bijzonder veel handbagage handmatig gecontroleerd moet worden omdat de scan aangeeft dat er iets verdachts of iets niet duidelijk te zien is.”
Evaluatie
Bij vertrek vanaf Schiphol zijn er volgens Schiphol drie plekken waar reizigers te maken kunnen krijgen met een wachtrij: bij de door luchtvaartmaatschappijen bemande incheckbalies, bij de securitycheck van Schiphol en bij de paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee. “Uit de evaluatie blijkt dat op alle drie de plekken winst te behalen is voor de reiziger”, zo stelt Schiphol in het persbericht.
Nijhuis: “Het proces op de luchthaven is te vergelijken met de werking van een horloge. Voor een optimale werking moeten alle radertjes goed in elkaar grijpen. Stagneert er een, dan heeft dat direct gevolgen voor het totaal.”
Voortouw
“Uiteindelijk maakt het voor reizigers natuurlijk niet uit voor wie of wat ze in de wachtrij staan,” vervolgt Nijhuis. “Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarin Schiphol het voortouw moet nemen. Samen met de luchtvaartmaatschappijen, Koninklijke Marechaussee en overige partners willen we mensen een prettige start of einde van hun zakenreis of welverdiende vakantie bieden.”
Piekdagen
Dat zegt een woordvoerder van Schiphol maandag desgevraagd tegen Up in the Sky. “Het zou kunnen dat je op meer momenten alle lanes openzet,” aldus de woordvoerder. De luchthaven heeft vastgesteld dat er sprake is van piekdagen wanneer er meer dan 200.000 reizigers op een dag via Schiphol reizen. Dit jaar zijn meer dan honderd van dit soort dagen voorzien. Ruim een kwart van het kalenderjaar.
Overleg
De luchthaven heeft vandaag regulier overleg met de beveiligingsbedrijven, waarbij ook de meivakantie geëvalueerd wordt. “Wij huren de bedrijven in voor de beveiliging, we horen graag wat hun bevindingen zijn, zoals altijd tijdens het reguliere overleg. De focus zal nu zeker op de meivakantie liggen, omdat daar wat meer aandacht voor is geweest dan gebruikelijk,” aldus Schiphol eerder deze week tegenover Up. Tijdens dit overlegt wordt besproken hoeveel extra mensen er moeten komen.