Nog altijd raken zo’n zes op de duizend stuks bagage zoek. Dat lijkt misschien niet veel, met vorig jaar 3,8 miljard passagiers wereldwijd, maar het leidt wel tot veel ergernis en hoge kosten.
Vorig jaar raakten op duizend koffers 5,73 daarvan (tijdelijk) kwijt, of beschadigd. Dat blijkt uit het jaarlijkse bagagerapport van IT-dienstverlener SITA. Dit is een positief diepterecord. Tien jaar geleden waren dat er nog 70 procent meer.
Pakjes
Om het aantal koffers waarmee iets misgaat nog verder terug te brengen, introduceren de bij IATA-aangesloten airlines vanaf juni volgend jaar tracking van koffers. Zoals dat nu al gebeurt bij pakjes die je bestelt via internet. De koffer wordt dan op een aantal momenten tijdens de reis geïdentificeerd en dat wordt vastgelegd.
Overstap
Dit gebeurt op drie of vier vastgestelde momenten: bij het inchecken van de bagage op de luchthaven, wanneer de koffer aan boord gaat, bij een eventuele overstap en bij aankomst. Luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden en andere dienstverleners in de keten moeten daarbij wel samenwerken om de informatie uit te wisselen. Partijen als SITA leveren daar oplossingen voor.
Data
Wanneer de systemen eenmaal operationeel zijn, kan deze informatie ook gedeeld worden met de passagiers. “Zodat ze net als bij een pakje, de koffer kunnen volgen.” De real time data over waar de koffer wanneer is, zou bovendien het aantal gevallen waarbij het misgaat, moeten beperken.
Overstappen
Bij de meeste koffers die een andere weg gaan dan de reiziger, gaat het mis wanneer passagiers en koffers overstappen van de ene vlucht op de andere en soms ook op een andere airline. Bij zo goed als de helft van alle koffers die zoekraken, is dat het moment waarop het mis gaat.
Huis
Passagiers die tevergeefs aan de band op hun koffer staan te wachten, ervaren hun hele reis slechter. Ze vergeten acuut de goede service aan boord. Het is dus noodzaak voor airlines en luchthavens om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Bovendien kost het maatschappijen handenvol geld. Zo kostte het vorig jaar 2,1 miljard dollar om 21,6 miljoen koffers te herenigen met de eigenaar, aan huis of op de reisbestemming.