Air France-KLM heeft het verlies op zien lopen in het eerste kwartaal van 2017, ondanks een toename van de inkomsten.
KLM deed het binnen de groep het minst slecht.
Totaal
De groep als geheel zag een verlies van 216 miljoen euro. In het eerste kwartaal in 2016 noteerde de maatschappij een verlies van 155 miljoen. De inkomsten stegen met 1,9 procent naar 5,7 miljard euro. Het aantal passagiers steeg met 5 procent naar bijna 21 miljoen. Air France verloor 123 miljoen euro onder de streep, KLM 17 miljoen.
Capaciteit
De capaciteit steeg voor de gehele groep met 2,8 procent. KLM droeg daar flink aan bij met 5,4 procent groei. Air France zag een capaciteitsgroei van 0,8 procent. Bij Transavia steeg het aantal stoelen per kilometer met ruim een kwart. De gemiddelde bezettingsgraad ging met 0,8 procentpunt omhoog naar 85,3 procent.
Productiviteit
Bij KLM was een productiviteitsverbetering van 5,1 procent ten opzichte van een jaar eerder, met name door de stijging van de capaciteit. Hierbij wordt gekeken naar de inkomsten per stoel-kilometer, gedeeld door het aantal werknemers. Bij Air France was een verbetering van 1,8 procent. Dit kwam vooral door lagere personeelskosten.
Brandstof
De kerosine-rekening steeg met 24 miljoen euro naar 1,1 miljard. In dollars bleef de rekening gelijk. Air France-KLM heeft de wereldwijde prijsstijging van brandstof kunnen compenseren door al vooraf in te kopen.
Cargo
Vrachtvervoer, al jaren het zorgenkindje van de groep, herstelt langzaam. De loadfactor kwam boven de 60 procent uit. De verliezen worden kleiner, maar zijn er nog wel. De afgelopen maanden was vooral te zien dat de vrachtafdeling van Air France voor positieve effecten zorgde.
Transavia
De leisure maatschappij groeide ook in het eerste kwartaal weer door. Winst wordt er nog steeds niet gemaakt. Het verlies afgelopen kwartaal liep op naar 77 miljoen euro. Een jaar eerder was het verlies 63 miljoen. Dat pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel, werkt niet mee. Daar staat tegenover dat de kerstvakantie juist voor een groter deel in het eerste kwartaal viel. Er waren 2,5 miljoen passagiers, 30 procent meer dan het jaar ervoor. De capaciteit steeg met 28 procent.