De eerste Chinese C919 is vrijdag opgestegen voor de eerste korte testvlucht. Het toestel moet het Chinese antwoord op de A320 en de B737 worden.
Het testvliegtuig steeg rond 14.00 lokale tijd (08.00 Nederlandse tijd) op vanuit Shanghai. Tijdens de vlucht worden diverse systemen getest. Uit radargegevens van Flightradar24 blijkt dat de vlucht rond Shanghai plaatsvindt. Iets voor 9.00 uur zette het toestel weer koers naar de luchthaven. Daar landde het vliegtuig rond 9.20 uur Nederlandse tijd weer.
Concurrentie
Met de C919 wil Comac de concurrentie aangaan met Boeing en Airbus. In de narrowbody is plaats voor 168 passagiers. Dit is vergelijkbaar Airbus en Boeing, waar respectievelijk 150 en 189 passagiers in de A320 en 737 passen. De C919 moet in eerste instantie 4075 kilometer kunnen overbruggen. Een verbeterde versie moet volgens Comac ruim 5.500 kilometer kunnen afleggen.
Ontwikkeling
De ontwikkeling van het vliegtuig heeft een jarenlange vertraging opgelopen. De eerste vlucht had oorspronkelijk al in 2014 moeten plaatsvinden. Bouwer Comac houdt ondanks alle vertragingen vertrouwen in het vliegtuig. De bouwer heeft ongeveer 500 orders voor het vliegtuig ontvangen. Die komen vooral van Chinese maatschappijen.
Internationale inzet
Of het toestel over de hele wereld zal worden ingezet, is nog afwachten. Om dat voor elkaar te krijgen moeten de Amerikaanse FAA en de Europese evenknie EASA het vliegtuig eerst certificeren. Een ander Chinees toestel, de ARJ-21, kwam niet door de keuring bij de FAA.