Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»De teloorgang van dinosaurus Alitalia | Column Hans
Column

De teloorgang van dinosaurus Alitalia | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong05/05/2017Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Wat hebben Alitalia en Air France gemeen? Beide luchtvaartmaatschappijen moeten drastisch reorganiseren en kosten besparen om de concurrentie zowel binnen Europa als daarbuiten het hoofd te kunnen bieden en bij beide maatschappijen lijken de werknemers lastig te overtuigen dat het één voor twaalf is. De sense of urgency lijkt totaal te ontbreken bij de werknemers en de vakbonden die hun belangen behartigen en alle plannen en voorstellen van het management lijken te stuiten op een muur van verzet en de verkrampte arbeidsverhoudingen lijken er niet beter op te worden.

Voor Air France is Boost de lakmoesproef. Alitalia dendert voor de zoveelste keer richting de afgrond na jaren lang een sukkelend bestaan te hebben geleid. Een dinosaurus met laatste stuiptrekkingen. De vraag is dan ook wat er nu gaat gebeuren. De Italiaanse regering heeft wat dat betreft een “reputatie” hoog te houden. Elke keer als de Italiaanse dino de afgelopen jaren het loodje dreigde te leggen, werd de patiënt weer aan het financiële infuus gelegd. De Brusselse elite deed er het zwijgen toe en draaide het hoofd weg om wat als ongeoorloofde staatssubsidie moet worden aangemerkt. Gelijke monniken, ongelijke kappen. De andere Europese airlines en overheden bleven ook angstvallig stil. Tot voor kort was de AEA nog een solide gezelschap dus waarom de rust in de herensalon verstoren. Wat concurrentievervalsing; die komt toch alleen van buiten?!

Het valt lastig te voorspellen wat er uiteindelijk zal gebeuren, maar moet de deconfiture van Alitalia als ernstig worden beschouwd? Ik wens het te betwijfelen. De Italiaanse markt is een interessante maar vooral een grote markt. Ik kan me voorstellen dat naast Vueling EasyJet en Ryanair al staan te trappelen om aan het gat dat valt in de bediening van de Europese markt invulling te gaan geven. De Italiaanse consument ook weer tevreden, want die gingen al jaren gebukt onder het juk van deze mastodont. EasyJet zoekt na de Brexit nog een hoofdvestiging in Europa om de historische rechten op het Europese continent veilig te stellen, dus ook de Italiaanse regering weer happy. Hebben ze daar ook geen omkijken meer naar, want deze jongens houden tenminste hun eigen broek op. Jammer, maar alle inspanningen van en financiële impulsen door Etihad lijken verspilde moeite te zijn geweest, dus dat geld kan worden afgeschreven. CEO Hogan likt de wonden. Sometimes you win, sometimes you loose.

De Europese interne markt heeft ervoor gezorgd dat we tegenwoordig alleen nog maar mogen spreken over Europese luchtvaartmaatschappijen. Nationaliteit is, met wat uitzonderingen hier en daar gelaten en verspreid over de verschillende continenten, overboord gegooid. Hier liggen de kansen voor andere Europese spelers om de hub Milaan daadwerkelijk te gaan ontwikkelen en Zuid Europa daarmee een betere internationale en directe connectiviteit te verschaffen. Laat die low cost jongens maar de feeder diensten doen.

De gretigheid die de heer Carsten Spohr van Lufthansa al eerder aan de dag legde in zijn expansiedrift en samenwerking, zou ook nu wel weer een rol kunnen spelen in de positionering van de STAR alliantie op deze belangrijke markt. De enige verliezer lijkt vooralsnog de Paus te zijn; die raakt zijn groene speeltje kwijt. Ik zie hem nog niet zo gauw met een low cost carrier de wereld over vliegen, maar waar een wil is, is een weg en de Italiaanse regering zal ongetwijfeld daar wel een gesubsidieerde mouw aan weten te passen. Eind goed, al goed.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air France Alitalia Column Hans Hans de Jong
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025Redactie

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie
Recent

Maatschappij schrapt routes om opmerkelijke reden

18/06/2025

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?