Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»General aviation»Een bril als cockpit | Longread
General aviation

Een bril als cockpit | Longread

Rob RuigrokDoor Rob Ruigrok07/05/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Cockpit HondaJet - ©Rob Ruigrok
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vliegers houden van gadgets. Waar gaat het heen? Up In The Sky zocht het uit tijdens de AERO Friedrichshafen.

Stand van zaken

Partijen als Avidyne, Dynon, LX Nav, Kanardia, Flybox en Garmin presenteerden hun nieuwste oplossingen voor elektronische cockpit instrumenten voor de General Aviation. Wat opviel is dat onder andere Garmin touch oplossingen heeft geïntegreerd in de vaste cockpit instrumenten, die werken zoals navigatie apps op een tablet werken. Ook heeft Garmin connectivity gepresenteerd vanuit de vaste cockpit instrumenten naar een tablet toepassing, een smart watch en een camera systeem.

Garmin cockpit hardware – © Rob Ruigrok


Garmin connectivity vanuit vaste cockpit | © Garmin

Naast de bekende mobiele navigatie apps van het Nederlandse PocketFMS, Skydemon en Jeppesen waren er ook de nieuwkomers Airmate en SkyNavPro. Airmate is gratis en geeft een basis functionaliteit zoals kaart, lokale luchthaven kaartjes, route, navigatie log, weer en notams. SkyNavPro is een ander concept. SkyNavPro levert een los hardware kastje (voor 700 euro) waarmee connectivity aan boord wordt gehaald, zonder certificatie. De connectivity bestaat uit onder andere een satelliet link, en is dus onfhankelijk van grond infrastructuur. Momenteel levert SkyNavPro via de Duitste weerdienst real-time weer in de cockpit, in een groot deel van Europa, voor 6 euro per uur. De hardware box maakt ook tracking van vluchten mogelijk, evenals communicatie datalink functionaliteit. Waarschuwingen voor ander verkeer zijn in de maak. Kortom, een capabel systeem waar de gevestigde partijen rekening mee zullen moeten houden.

SkyNavPro mobiele connectivity – © Rob Ruigrok

Kanardia presenteerde een eenvoudig Head-Up Display. De trend uit de militaire en grote luchtvaart komt hiermee ook beschikbaar voor de General Aviation.

Kanardia Head-Up Display – © Rob Ruigrok

Up had de unieke gelegenheid tijdens de AERO beurs in Friedrichshafen om ook de volgende ontwikkeling in mobiele gadgets voor de vlieger te ervaren. De verslaggever werd uitgenodigd door oprichter Akos Maroy om de inmiddels operationele versie van AeroGlass uit te proberen in een simulator opstelling. AeroGlass is een applicatie voor een Augmented Reality bril om real-time en gesuperponeerd op de echte wereld symbolen toe te voegen die het buitenbeeld verrijken. Voorbeelden zijn de grenzen van de verschillende stukken luchtruim, de landingsbaan, de route en ander verkeer. AeroGlass heeft de bril operationeel getest in een Diamond Twinstar. Een eerste beta versie is te koop en kan vanaf augustus dit jaar geleverd worden. Akos Maroy vertelde dat AeroGlass samenwerkt met Airbus om de bril en applicatie ook in de grote luchtvaart te introduceren.


Augmented Reality in de cockpit | © AeroGlass

Conclusie
De klassieke grens tussen vliegtuiggebonden apparatuur en vliegergebonden gadgets vervaagt. Gevestigde partijen als Garmin organiseren connectivity tussen de apparatuur in het vliegtuig en de spullen die de vlieger op zak heeft. Een nieuwe partij als SkyNavPro brengt via een mobiele oplossing connectivity tussen de general aviation cockpit en de grond. En uiteindelijk hoeft de vlieger straks helemaal niet meer “head-down” in de cockpit te kijken en wordt alles visueel geprojecteerd over het buitenbeeld: een bril als cockpit.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
App Cockpit
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Rob Ruigrok
  • LinkedIn

Redacteur. Rob is MSc in aerospace engineering (TU Delft) en heeft professioneel ruim 25 jaar ervaring in de luchtvaartsector in Nederland, in onderzoek en consultancy. Rob is daarnaast vrijwilliger bij de historische luchtvaart en sportvlieger.

Gerelateerde Artikelen

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025Redactie

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025Leonard van den Broek

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?